מה זה טוען רבני?

תוֹכֶן הָעִניָנִים

הרשו לנו להניח שכבר יצא לכם לשמוע על המושג 'טוען רבני', גם אם לא נזקקתם עד כה לשירותיו.

אך לא כולכם באמת יודעים מה זה טוען רבני ומתי זקוקים זוגות לקבל את הייצוג של הטוען הרבני. אז עבור מי שרוצה להבין טוב יותר מהו טוען רבני ובמה הוא בעצם שונה מעורך דין, כמו גם אם מדובר ברב או באדם רגיל מן השורה, אנחנו כאן על מנת להסביר לכם את כל הנושא הזה על בוריו, כך שאם אתם זקוקים לשירות של טוען רבני, תוכלו בהחלט להבין איך לקבל את המייצג הכי טוב עבורכם.

מקומו של עורך דין – רק בבית המשפט

יותר ויותר זוגות מבינים היום כי במקרים אשר בהם הם פונים אל בית הדין, לעורך הדין אין הרבה מה לסייע לשם. היות והלימודים של עורך הדין אותם הוא למד משך שנים ארוכות כולל רק את הדין הפלילי. בבית הדין הרבני מתנהלים על פי הדין העברי ובזה עורך הדין אינו בקי.

הבעיה הזו קבלה ביטוי משמעותי בהחלטה שהתקבלה בבית הדין הרבני הגדול שם בקשו להורות כי עורכי דין לא יוכלו לייצג בבתי הדין הרבניים בדיני המשפחה המתנהלים שם.

מצד שני, הרי לא ייתכן שימליצו לזוגות לפנות אל בית הדין הרבני ללא ייצוג הולם כאשר אין להם שמץ של מושג לגבי הזכויות המגיעות להם .

הזוגות שהרגישו שאין להם למעשה ייצוג כאשר הם מגיעים אל בית הדין הרבני, הרגישו אובדי עצות והמצוקה שלהם הגיעה עד לכנסת.

לאחר שהופעל לחץ כבד על לשכת עורכי הדין, העבירו בכנסת את ההוראה כי הטוען הרבני הוא זה שיוכל לייצג בבית הדין הרבני ממש כמו שעורך דין יוכל לייצג בבית המשפט.

מי הוא טוען רבני?

רבים שומעים את צמד המילים טוען רבני וסבורים כי מדובר כאון באישיות רבנית. אז זהו שלא. טוען רבני זה אדם שטוען טענות בבית הדין הרבני. מכאן שמו – טוען רבני.

אדם שרוצה לשמש כטוען רבני צריך ללמוד במוסד המוכר על ידי ההנהלה של בתי הדין הרבניים ורק לאחר שלוש שנות לימוד הוא יוכל להתחיל להבחן על החומרים השונים הן בדין העברי והן בחוק.

כך שאם יש לכם חלום לקבל רישיון לעבוד כטוען רבני, עומד לפניכם תהליך מייגע וארוך של חמש שנים לפחות כאשר רק אחר כך תוכלו סוף סוף לקבל את הרישיון הנכסף ולעסוק במקצוע של טוען רבני.

האם יש ביקוש למקצוע הזה?

כאן חשוב לנו לחשוף נתונים מהשטח. למעשה בארץ יש היום מספר נמוך מאוד מאוד של טוענים רבניים ללא כל השוואה למספרם של עורכי הדין. זה עומד על כ350 טוענים רבניים לעומת מעל ל – 70,000 עורכי דין.

הסיבה לכך היא היות ובפני הטוענים הרבניים עומדים מבחנים קשים ומפרכים אשר אותם הוא חייב לעבור בהצלחה.

טוען רבני לדתיים או לחילוניים?

הרבה שאלות מתעוררות לשמע המושג הזה של טוען רבני. במיוחד בקרב אנשים שפחות נחשפו למושג הזה וכעת הם רוצים לשכור את שירותיו של הטוען הרבני. אחת השאלות הנפוצות היא האם הטוען הרבני יכול לסייע גם לאנשים חילוניים או שמא הוא מציע את שירותיו לאנשים דתיים. אז כפי שכבר ציינו, הטוען הרבני הוא לא רב וזה לא קשור למקצוע דתי. ברור שהוא מייצג גם אנשים שאינם דתיים והם יכולים בהחלט לקבל אצלו מענה ממש כמו האדם הדתי.

טוען רבני לגברים או לנשים?

כמו שהרבה שואלים לגבי ייצוג הטוען הרבני האם הוא מייצג גם חילוניים, יש גם נשים ששואלות לא פעם בחשש קל, האם הן גם יכולות ליהנות מהייצוג של הטוען הרבני.

אז כמו שענינו על השאלה הקודמת, גם כאן, התשובה היא שהטוען הרבני מייצג את כל לקוחות הפונים אליו, כולל נשים.

כמה מרוויח טוען רבני?

ובכן טוען יכול להרוויח מתיק סטנדרטי שמתנהל בבית הדין הרבני. בין 50 – 120 אל"ש. לאחר שסקרנו עם בוגרי האקדמיה התורנית 'לומדים' של קורס טוען רבני, קיבלנו תשובה שהשכר החודשי הממוצע נע בין 15 ל 22 אל"ש בחודש.

לדעת יותר כמה מרוויח טוען רבני לחצו כאן »

התפקיד של הטוען הרבני

הטוען הרבני אמור לייצג את הלקוח באופן מסור ונאמן ממש כפי שעורך הדין מייצג בבית המשפט. ההבדל הוא רק במקום. מה שעורך הדין מוסמך לעשות בבית המשפט, מוסמך הטוען הרבני לעשות בבית הדין הרבני.

יש מקרים רבין אשר בהם זוגות מתלבטים בין הייצוג של טוען רבני בבית דין לבין ייצוג של עורך דין בבית המשפט. לשם כך חשוב לפנות אל גורמים מקצועיים שיסייעו להגיע להחלטה הכי חכמה ונכונה בהתאם למצב.

מעניין אותך ללמוד מקצוע תורני מכובד ומבוקש זה? תוכל לדעת יותר במאמר הבא – היכן כדאי ללמוד טוען רבני?

לומדים אקדמיה תורנית
לומדים אקדמיה תורנית
כל המידע באתר נכתב ע"י צוות האתר של מכללת 'לומדים'. המרכז המקצועי בכל רחבי הארץ לקורסים והכשרות לחרדים וגם לדתיים בכל מקצועות הקודש.
WhatsApp
Telegram
Email
Facebook
מידע נוסף בנושא טוען רבני
קורסים מבוקשים
גלה את הדרך להפוך לסופר סת"ם מוסמך ב-4 חודשים בלבד. הצטרף לקורס סופר סתם וקבל הכשרה מקצועית וייחודית ע״י רבנים וסופרים מומחים, עם דגש על מיומנויות ופרקטיקה לכתיבת מזוזות, תפילין וספרי תורה. הצטרף עכשיו והתחל את מסעך להיות סופר סת"ם ברמה הגבוהה ביותר.
כלי נגישות
שנה טובה