הברכות לחופה וקידושין

תוֹכֶן הָעִניָנִים

ברכת האירוסין היא הברכה בזה הנוסח:

בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹקֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדַּשְׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ עַל הָעֲרָיוֹת, וְאָסַר לָנוּ אֶת הָאֲרוּסוֹת וְהִתִּיר לָנוּ אֶת הַנְּשׁוּאוֹת לָנוּ עַל יְדֵי חֻפָּה וְקִדּוּשִׁין, בָּרוּךְ אַתָּה ה' מְקַדֵּשׁ עַמּוֹ יִשְׂרָאֵל עַל יְדֵי חֻפָּה וְקִדּוּשִׁין

ברכה זו מברכים בעת החופה והיא למעשה נאמרת בעת הקידושין. כל המושג הזה של אירוסין שאנחנו מכירים היום אינו מוכר על פי הלכה. ואין כל ברכה בעת שמברכים בעת ששני בני זוג באים בברית האירוסין. רק בעת החופה, או אז נאמרת הברכה בתחילת טקס הקידושין.

מי אמור לברך את הברכה?

לכאורה מי שצריך לברך את הברכה זהו החתן עצמו. כאשר האו שולח שליח לקדש הרי שהוא זה שיברך במקומו של החתן את הברכה הזו. בכל מקרה בקרב בני עדות אשכנז מקובל כי תמיד יהיה זה שליח שיברך ולא החתן עצמו. המנהג היום הוא כי מסדר הקידושין הוא זה שמברך את הברכה והוא כביכול השליח של החתן לכך. יש כאלה שמקפידים כי מי שיברך את הברכה יהיה קרוב משפחה מצד החתן.

כדי לברך את הברכה יש צורך במניין.

למידע נוסף על סדר עריכת חופה וקידושין.

סדר חופה וקידושין

נוהגים לעשות את החופה תחת כיפת השמיים לסמן ברכה, מוליכים את החתן תחת החופה ומעמידים אותו כשפניו למזרח, ומעמידים את הכלה מימין לחתן, והרב המסדר את הקידושין מצדד את עצמו ופניו למזרח ומברך:

לאחר הברכה החתן והכלה שותים מהכוס, ואחר כך מקדש החתן את הכלה בטבעת, לפני העדים ואומר:

וקוראים את הכתובה, ואח"כ מוסרים את הכתובה לאם הכלה, ומברכים על כוס יין שניה

שבע הברכות לאחר ברכת האירוסין:

פירוש הברכה

נסביר מעט על פירוש המילים של ברכת האירוסין.

וְאָסַר לָנוּ אֶת הָאֲרוּסוֹת וְהִתִּיר לָנוּ אֶת הַנְּשׁוּאוֹת לָנוּ עַל יְדֵי חֻפָּה וְקִדּוּשִׁין – ההסבר לכך הוא שהקדוש ברוך הוא אסר עלינו את קיום יחסי אישות עם ארוסתנו בטרם נאמרה ברכת חתנים. קיים וויכוח על הנוסח של הברכה כאשר למעשה הקידושין לכאורה קודמים לחופה. יש לדבר כמה וכמה תירוצים.

יש הטוענים כי המילים אמורות להיות 'על ידי חופה בקידושין' מה שהוביל לטעות בהגיה עד שזה נשמע חופה וקידושין – עם ו'. ויש מי שאומר שאכן יש לגרוס 'על ידי קידושין וחופה'. יש מי שאומר כי הכוונה לחופה היא לקידושין שהם לפני החופה.

וְהִתִּיר לָנוּ אֶת הַנְּשׁוּאוֹת לָנוּ – המילה 'לנו' השני לא הופיע במקור אך רבינו תם הוא זה שהוסיף את המילים הללו בברכה.

ההבדל בין אירוסין וקידושין

בימי המשנה והגמרא זה היה שונה. בני הזוג שבאו בברית האירוסין נשארו במעמד זה למשך כשנה כאשר במהלך כל אותו הזמן אסור היה עליהם לקיים יחסי אישות. כל זה רק לאחר ברכת חתנים שזה בעצם ברכות השבע ברכות שמכונים כיום. בתחילת מסכת כלה מופיע – כלה בלא ברכה אסורה לבעלה כנידה. והכוונה היא כלה מאורסת לחתן שעדיין לא ברכו עליהם ברכת חתנים.

למעשה בימי הביניים התפשט המנהג לקיים באירוע אחלד גם את האירוסין וגם את הקידושין. כך נהוג עד היום כאשר תחת החופה מברכים את ברכת האירוסין כחלק מכל סדר ברכות חופה וקידושין.

ברכה על יין

כולנו מכירים את הטקס של החופה. שהיא תמיד מתחילה קודם כל בברכה על יין ורק אחר כך מברכים את ברכת האירוסין. למעשה אין חובה לברך על יין. וקידושין תקפים גם אם לא ברכו לפני ברכת האירוסין את הברכה על היין. עם זאת, מובא ברמב"ם בנושא של חופה וקידושין ברכות כי "נהגו העם להסדיר ברכה זו על כוס של יין או שכר".

אדם שרוצה לעסוק במקצוע כמסדר חופה וקידושין, אמור ללמוד היטב את כל ההלכות הקשורות לחופה וקידושין. להכיר את המנהגים השונים, את כל נוסח חופה וקידושין. כולל הסדר המיוחד לכל עדה ולכל קהילה. וזאת על מנת שאכן הקידושין יחולו ובני הזוג יצאו מהחופה נשואים כדת משה וישראל.

רוצים ללמוד להיות מסדרי חופה וקידושין? המשיכו לקרוא על הקורס שלנו – קורס עורכי חופה וקידושין.

לומדים אקדמיה תורנית
לומדים אקדמיה תורנית
כל המידע באתר נכתב ע"י צוות האתר של מכללת 'לומדים'. המרכז המקצועי בכל רחבי הארץ לקורסים והכשרות לחרדים וגם לדתיים בכל מקצועות הקודש.
WhatsApp
Telegram
Email
Facebook
מידע נוסף בנושא עורך חופה וקידושין
קורסים מבוקשים
גלה את הדרך להפוך לסופר סת"ם מוסמך ב-4 חודשים בלבד. הצטרף לקורס סופר סתם וקבל הכשרה מקצועית וייחודית ע״י רבנים וסופרים מומחים, עם דגש על מיומנויות ופרקטיקה לכתיבת מזוזות, תפילין וספרי תורה. הצטרף עכשיו והתחל את מסעך להיות סופר סת"ם ברמה הגבוהה ביותר.
כלי נגישות
שנה טובה