מה ההבדל בין עורך דין לטוען רבני

תוֹכֶן הָעִניָנִים

יש הרבה שאלות בנוגע לעיסוקו ותפקידו של טעון רבני. לא כולם באמת מבינים מתי אפשר להיעזר בשירותיו, האם זה יהיה נוח יותר? נגיש או זול יותר? ואולי אפילו מוצלח יותר? והאם בכלל יש לטוען הרבני סמכויות כמו עורך דין? על כך וגם מה ההבדל בין עורך דין לטוען רבני? כאן במאמר שלפניכם.

טוען רבני – מיהו ומה תפקידו?

אז לפני הכול נגדיר. טוען רבני הוא למעשה מעין עורך דין שהוא מומחה לכל מה שקשור לענייני הלכה וסדרי הדין המנוהלים בבתי הדין הרבניים. הטוען הרבני עובר את ההכשרה הנדרשת לצורך תפקיד זה. כאשר זה כולל ידע נרחב מיומנויות נדרשות. ועוד כלים שמאפשרים לו לייצג את הלקוח מול בית הדין הרבניים בנושאים שונים. נושאים כמו גיור, גירושין, צוואות, ירושות וכל המסתעף.

לקרוא בהרחבה מה זה טוען רבני »

הסמכויות של בתי הדין הרבניים

למעשה ישנן כמה וכמה סמכויות בלעדיות הנתונות בידי בתי הדין הרבניים. כאשר אלו רשאים לדון ולפסוק בכל התחומים הללו של נישואין וגירושין (של יהודים בארץ ישראל). זה כולל את כל מה שקשור לפסיקה בענייני רכוש משותף של בני הזוג, משמורת ילדים בהסדרי ראייה, דמי מזונות ועוד. בית הדין אף עוסק בכל שאר דיני משפחה כמו צוואות, ירושות, גיור, כשרות יוחסין, חליצה. צווים זמניים כמו צווי עיכוב יציאה מהארץ או עיקולים שונים ועוד. כאשר עורך דין לדיני משפחה מחזיק גם בתעודה של טוען רבני הרי שיש בידיו כלי מקצועי משמעותי.

מה ההבדל בין עורך דין לטוען רבני?

לפני שנצביע על ההבדלים בין עורך דין לבין טוען רבני, נדגיש את נקודות הדמיון בין שני התפקידים.

  1. גם עו"ד וגם טוען רבני מוסמכים לייצג אדם בבית הדין הרבני.
  2. שני בעלי התפקידים מחויבים לכל כללי האתיקה המחייבים אותם בחובת סודיות.

ההבדלים בין השניים:

הכשרה – מבחינת הלימודים יש הבדל משמעותי מאוד. עורך דין אמור להיות קודם כל בוגר לימודים אקדמיים במוסד שמוכר בארץ. הוא גם חייב לעבור התמחות וכן לעמוד במבחני ההסמכה מטעם לשכת עורכי הדין. ההסמכה של טוען רבני היא שונה לגמרי. הטוען הרבני חייב להיות מעל גיל 18 וכזה שסיים ארבע שנות לימוד בישיבה. הוא יכול לעבור את ההכשרה שתכלול 300 שעות לימוד בקורס שמוכר על ידי הרבנות הראשית. לאחר שהוא מסיים את ההכשרה הוא יעבור מבחני הסמכה שכוללים גם בחינות בכתב וגם בעל פה. ולאחר שהוא יסיים הכול בהצלחה הוא יוכל ליהנות מהרשאה לייצג אנשים מול בתי הדין הרבניים.

גבולות עיסוק – עורך דין הוא איש מקצוע שיכול לייצג אנשים גם בבית משפט לענייני משפחה וגם בבית הדין הרבני. זאת בניגוד לטוען הרבני שגבולות העיסוק שלו הם רק בבית הדין הרבני. למרות שבמסגרת ההכשרה לומד הטוען הרבני את כל דיני המשפחה האזרחיים, בדומה ללימודיו של עורך הדין. עדיין הסמכות שלו נשארת רק לגבולות בית הדין.

שליטה בהלכה – לרוב יהיה הטוען הרבני בקי יותר בדקויות ההלכה היהודית. יש בכך יתרון מהותי כאשר מדובר בהליך הנערך בבית הדין הרבני. כאשר ההלכה והפסיקה הינן על ההלכה העברית.

הסמכות – למרות שעורך הדין הוא לכאורה בעל סמכויות רבות יותר, בכל מה שקשור לעיסוק ולייצוג בבית הדין הרבני. יש לטוען הרבני סמכויות נוספות ושירותים שהוא יכול לספק. ועורך הדין אינו מוסמך לכך כמו מתן חוות דעת הלכתית בנושאים שונים, ייצוג בתהליכים גיור, הוכחת יהדות ועוד.

לימודים של טוען רבני

לימודים לטוען רבני הם כאמור לא ארוכים לעומת לימודים של עורכי דין. והם מעניקים אפשרות לעסוק במקצוע שיש בו שליחות, הרבה סיפוק וגם פרנסה ברווח. (לקרוא – השכר של טוען רבני).

אנו באקדמיה התורנית 'לומדים' מספקים לכם לימודי טוענים רבניים ברמה הגבוה ביותר. למידע נוסף תוכלו לקרוא בקורס שלנו » קורס טוען רבני.

מקווים שעזרנו לכם להבין מה ההבדל בין עורך דין לטוען רבני, ושיהיה בהצלחה!

Picture of לומדים אקדמיה תורנית
לומדים אקדמיה תורנית
כל המידע באתר נכתב ע"י צוות האתר של מכללת 'לומדים'. המרכז המקצועי בכל רחבי הארץ לקורסים והכשרות לחרדים וגם לדתיים בכל מקצועות הקודש.
WhatsApp
Telegram
Email
Facebook
מידע נוסף בנושא טוען רבני
טוען רבני מבחנים
טוען רבני מבחנים

בשנים האחרונות אנחנו עדים לכך, שחל מהפך כלשהו בחשיבה הציבורית כאשר אנשים הבינו שכאשר הם עומדים לפני פנייה אל בית הדין הרבני, הרי שהדבר הנכון

קרא עוד »
קורסים מבוקשים
גלה את הדרך להפוך לסופר סת"ם מוסמך ב-4 חודשים בלבד. הצטרף לקורס סופר סתם וקבל הכשרה מקצועית וייחודית ע״י רבנים וסופרים מומחים, עם דגש על מיומנויות ופרקטיקה לכתיבת מזוזות, תפילין וספרי תורה. הצטרף עכשיו והתחל את מסעך להיות סופר סת"ם ברמה הגבוהה ביותר.
כלי נגישות
שנה טובה