כמה מרוויח שוחט?

תוֹכֶן הָעִניָנִים

ישנן כמה מקצועות שהם קיימים רק בקרב העם היהודי. כמו – מורה הוראה, משגיח כשרות, מוהל, סופר סת"ם ושוחט ובודק. (שו"ב), אז כמה מרוויח שוחט? אקדמיה תורנית תסביר לכם על הנושא במאמר פה.

מדובר למעשה במקצועות חשובים אשר בלעדיהם החיים היהודיים אינם יכולים להתקיים. אם לא יהיה מורה הוראה שיורה הלכה. אם לא יהיה משגיח כשרות שיסדיר את עניין הכשרויות של המזון. ואם לא יהיה מוהל שימול את התינוקות. הרי שאי אפשר יהיה לקיים את מצוות התורה ואת אורח החיים היהודי.

התפקיד של שו"ב – שוחט ובודק הוא כמובן לדאוג לשחיטה כשרה של עופות ובהמות. על מנת שאפשר יהיה ליהנות מהבשר שלהם בצורה מותרת, כשרה ואפילו מהודרת.

מצוות השחיטה

שחיטה כשרה הנעשית על פי גדרי ההלכה. השחיטה נחשבת כמצווה. זו מצווה שאפילו מברכים עליה. השוחט בטרם יבצע את השחיטה, מברך – אשר קדשנו במצוותיו וציוונו על השחיטה.

אז זה לא שיש מצווה לאכול בשר. אך אם אדם רוצה לאכול בשר יש לו מצווה בדרך שתכשיר עבורו את אכילת הבשר.

הקדוש ברוך הוא רצה לזכות אותנו בזכויות ומעשים טובים. ועל כן הציב לנו מצוות וציוויים שונים גם בכל מה שקשור להתנהלות הגשמית של החיים. כך החיים שלנו הופכים להיות קודש. וכל מעשה יכול להיות מצווה ששכרה בצידה. כפי שמופיע במשנה במסכת מכות ג' ט"ז – רצה הקב"ה לזכות את ישראל, לפיכך הרבה להם תורה ומצוות.

מי יכול להיות שו"ב?

מדובר בתפקיד הכרחי בכל קהילה יהודית ואי אפשר בלעדיו. אך כאן חשוב לדעת. על מנת לתפקד כשוחט לא די באומץ ובקור רוח. האדם שרוצה להיות שוחט, על פי המסורת ועל פי התורה, חייב להיות אדם ירא שמים. המלאכה מורכבת מאוד ודורשת היצמדות לכללי ההלכה. רק אדם ירא שמים אכן יקפיד על קלה כבחמורה. ואפשר יהיה לסמוך עליו כי הוא אכן יבצע את השחיטה בצורה הכי מהודרת והכי נכונה וכשרה.

על מנת להיכנס לנעליו המכובדות של שו"ב, אמור השוחט ללמוד היטב את כל ההלכות הקשורות להלכות שחיטה. מעבר לכך הוא צריך ללמוד גם לזהות את הבהמות ואת העופות הטהורים על פי הסימנים שניתנו לנו בתורה.

הלימוד הוא גם לימוד עיוני תיאורטי של כל ההלכות וגם לימוד מעשי הכולל התנסות בשטח. מובן שההתנסות הראשונית חייבת להיעשות תחת פיקוח של רב ושוחט שיעמוד על גבו.

לאחר הלימוד אמור השוחט לעבור מבחן מקיף על כל החומרים הנלמדים. ורק לאחר שהשוחט עובר אותם בהצלחה הוא יכול לקבל את תעודת השחיטה. חשוב לציין כי גם בתעודת השחיטה, מופיעה שורה האומרת כי תעודה זו ניתנת לשוחט ובלבד שיחזור על לימודו. זאת משום שההלכות רבות הן ובלי לשנן אותם שוב ושוב עלולים להישכח חלק מאותן ההלכות.

איך שוחטים?

איך בעצם אמורה להתבצע השחיטה הכשרה? במה השחיטה הכשרה שונה מצורות ההמתה האחרת שמקובלות בכל העולם בקרב כל העמים? אז ראשית חשוב לנו לציין כי הלכות השחיטה מבוססות על מניעת צער בעלי חיים. ויסלחו כל הטבעוניים והצמחוניים הנמנעים מאכילת בשר מן החי בשם ההגנה על בעלי החיים. ויבדקו מקרוב את אופן השחיטה של העם היהודי. הקב"ה התיר לנו לאכול בשר והוא רוצה שנהנה מהבשר. והא ראיה שהוא גם הטיל עלינו את מצוות הקרבת הקורבנות שגם הן בחלקן נאכלות בקדושה ובטהרה. אך הוא גם דאג לבעלי החיים שהם גם כן ברואיו. והטיל עלינו את מצוות השחיטה שאמורה להיעשות תוך מינימום של צער לבעלי החיים.

השחיטה נעשית עם סכין חלקה מאוד וחדה מאוד, שמשספת בבת אחת את קנה הנשימה ואת הוושט של בעל החיים וזאת על מנת למנוע ממנו צער.

ברור שיש הלכות רבות בעניין אותם אמור השוחט ללמוד לעומק.

השכר של השוחט

אז כמה יכול להרוויח שוחט מעבודתו בעבודת השחיטה? זוהי שאלה כללית למדי. משום שהדבר תלוי מאוד בהיקף המשרה. בתפקידים המוטלים על השוחט כמו גם ברמת הוותק שלו בתחום. תלוי גם אם השחיטה נעשית בארץ. או שהוא נוסע לשם כך לחו"ל. בחו"ל יש מקומות שיש בקר ומתבצעת שם שחיטה עונתית. בכל מקרה השכר של השוחט הוא מהגבוהים ביחס לשאר מקצועות הקודש. והוא יכול להגיע לעשרות אלפי שקלים לחודש של עבודה . אך שוב, תלוי במספר שעות העבודה בפועל.

אולי יעניין אותך לקרוא על:

לומדים אקדמיה תורנית
לומדים אקדמיה תורנית
כל המידע באתר נכתב ע"י צוות האתר של מכללת 'לומדים'. המרכז המקצועי בכל רחבי הארץ לקורסים והכשרות לחרדים וגם לדתיים בכל מקצועות הקודש.
WhatsApp
Telegram
Email
Facebook
מידע נוסף בנושא שחיטה
מי יכול להיות שוחט
מי יכול להיות שוחט?

חשבתם לעסוק במקצוע קודש מלאכת השחיטה, השאלה היא מי יכול להיות שוחט? האם זה מתאים לכל אדם? לפניכם הקריטריונים בהם חייב שוחט מוסמך לעמוד.

קרא עוד »
קורסים מבוקשים
גלה את הדרך להפוך לסופר סת"ם מוסמך ב-4 חודשים בלבד. הצטרף לקורס סופר סתם וקבל הכשרה מקצועית וייחודית ע״י רבנים וסופרים מומחים, עם דגש על מיומנויות ופרקטיקה לכתיבת מזוזות, תפילין וספרי תורה. הצטרף עכשיו והתחל את מסעך להיות סופר סת"ם ברמה הגבוהה ביותר.
כלי נגישות
שנה טובה