איך מתקבלים לעבודה כשוחט? – המדריך לשוחט מתחיל

תוֹכֶן הָעִניָנִים

במדריך זה אנו נסביר לכם: איך מתקבלים לעבודה כשוחט? וגם נסביר על רגל אחת על עבודתו של השוחט. המאמר מאת האקדמיה התורנית 'לומדים', שהכשירה במשך השנים האחונות אלפי

איך מתקבלים לעבודה כשוחט?

שוחט ובודק – שו"ב זה אחד מהמקצועות המסורתיים בקרב העם היהודי. בקהילות היהודיות של פעם וגם היום נחשב השוחט ובודק כעוסק במקצוע שהוא כלי קודש.

שוחט ירא שמים בלבד

כמו בכל מקצועות הקודש בעם היהודי כמו מוהל, סופר סת"ם או רב… גם השוחט חייב להיות אדם ירא שמים. זאת מלבד לידיעת כל הטכניקות המעשיות בשטח וההלכות הנוגעות לאותו תחום בו הוא עוסק.

יש שוחטים שהם מוסמכים לשחוט רק עופות. ויש את אלו שמקבלים את ההסמכה לשחוט גם בהמות דקות וגסות. כמו כבשים עיזים ובקר.

השוחט מכונה כאמור גם בודק. היות ומוטל עליו לבדוק מיד לאחר השחיטה האם העוף או הבהמה שנשחטו זה עתה הינם כשרים.

מצוות השחיטה

כתוב בתורה (דברים יב): וזבחת ואכלת וגו' כאשר צויתיך, ועל זה נאמר בגמרא (חולין כח.):

תניא, רבי אומר: מלמד שנצטווה משה רבינו על הושט ועל הקנה ועל רוב אחד בעוף, ועל רוב שנים בבהמה. והיינו, שנצטווה משה רבינו על השחיטה. ומצות השחיטה נוהגת בין בבהמה בין בחיה ובין בעוף. [ילקוט יוסף איסור והיתר כרך א' עמוד א. ושם בדין צער בעלי חיים בשחיטה]

בימינו השחיטה מכשירה את בעל החיים לאכילה. בזמן שבית המקדש היה קיים והוקרבו קורבנות על המזבח. שם גם היה צריך לשחוט את הקורבנות על פי הלכות שחיטה.

יש כאלה הטוענים כי מצוות השחיטה היא ככל שאר המצוות בתורה אותם יש לקיים. מנגד יש כאלה הטוענים כי מדובר במצוות רשות. כלומר האדם לא חייב לאכול בשר או עוף ועל כן רק אם הוא אכן רוצה לאכול. עליו לשחוט כדין את הבהמה או את העוף על מנת שיוכל לאכול מבשרם.

בכל מקרה השחיטה עצמה היא מצווה ואפילו מברכים עליה. לפני שהשוחט מבצע את השחיטה הוא מברך – אשר קדשנו במצוותיו וציוונו על השחיטה.

מהי ההכשרה של השוחט?

על מנת להתקבל לעבודה כשוחט אמור התלמיד ללמוד את הלכות שחיטה לעומק הן בחלק העיוני והן בחלק המעשי.

הלימוד העיוני נעשה על בסיס ההלכות של שולחן ערוך חלק יורה דעה בהלכות שחיטה שם.

בלימוד המעשי ילמד השוחט איך עליו להכין את הבהמה או את העוף לשחיטה? איך עליו לאחוז בסכין? מהו המיקום המדויק בו יש לבצע את השחיטה? איך שוחטים בפועל? וכיצד בודקים האם נחתכו במהלך השחיטה?

שני הסימנים. (הקנה והוושט – שזהו השחיטה הכי טובה אך על פי הלכנה אפשר להסתפק בשחיטת רוב הקנה והוושט או אפילו רק רוב של אחד מהם כאשר מדובר בשחיטה של עוף.)

כאשר מדובר בעוף אמור השוחט לבדוק גם את צומת הגידין ובבהמה עליו לדעת לפתוח את הריאות. על מנת לבדוק אם אין בהם נקב או סרכות הנגרמות מטריפות בריאות. הבודק אמור לבדוק גם את החלב ולזהות את האסור באכילה.

הכשרה מקצועית של שוחט

אם מעניין אתכם להיות שוחטים אנו מזמינים אתכם לבקר בעמוד קורס שחיטה. שם תקבלו מידע על הקורס שלנו באקדמיה. אצלנו אתם תקבלו הכשרה מקצועית וגם ליווי להצלחה שלכם בקריירת שוחט. וגם אם אתם רוצים לבדוק לבד איך ללמוד להיות שוחט לחצו על הלינק.

מתי מקבלים את תעודת השחיטה?

לאחר שהתלמיד לומד את החלקים העיוניים והמעשיים הקשורים להלכות שחיטה. הוא אמור לעבור מבחן מקיף אשר בו בודקים את רמת השליטה שלו בחומר ואת ההבנה שלו בכל הנושא המקיף הזה של הלכות שחיטה.

מעבר לכך הוא אמרו לבצע שחיטה מספר פעמים, כאשר רבו משגיח על הנעשה. ורק לאחר שנמצא שהוא בקי בביצוע השחיטה הוא יכול לקבל את תעודת השוחט.

בתעודת השחיטה מקובל מזה דורות לציין כי האישור של השוחט לבצע שחיטה היא בתנאי "ובלבד שיחזור על לימודו".

כלי העובדה של השוחט

הסכין

ישנם סכיני בגדלים שונים בהתאם לאובייקטים הנשחטים. ישנם עם להבים ארוכים ויש עם קצרים. הפרמטר הבסיס זו החדות של הסכין.

הלהב חייב להחיות חד ביוצר בכל שלושת צדדיו.(הלבה הוא בצורה של מלבן מתכת עם ידית אחיזה וכל צידי הלהב צריכים להיות חדים.

השוחט אמור לבדוק את להב הסכין בעזרת הציפורן שלו. כאשר הבדיקה נעשית בזויות וכיוונים שונים של הלהב. הן כשהסכין ישרה מול הציפורן הן כאשר היא מוטה לצד ימין והן כשהיא מוטה לצד שמאל.

בכל צד נבדק הסכין מלמעלה כלפי מטה ומלמטה כלפי מעלה.

אבן משחזת

לצורך הכנת סכין השחיטה עושה השוחט שימוש בסט אבנים שנועדו לשייף ולהשחיז את הסכין. באבן נוספת הוא מחליק את הסכין. חובה לוודא כי החלקת הסכין לא פוגעת בחדות הסכין.

לומדים אקדמיה תורנית
לומדים אקדמיה תורנית
כל המידע באתר נכתב ע"י צוות האתר של מכללת 'לומדים'. המרכז המקצועי בכל רחבי הארץ לקורסים והכשרות לחרדים וגם לדתיים בכל מקצועות הקודש.
WhatsApp
Telegram
Email
Facebook
מידע נוסף בנושא שחיטה
מי יכול להיות שוחט
מי יכול להיות שוחט?

חשבתם לעסוק במקצוע קודש מלאכת השחיטה, השאלה היא מי יכול להיות שוחט? האם זה מתאים לכל אדם? לפניכם הקריטריונים בהם חייב שוחט מוסמך לעמוד.

קרא עוד »
קורסים מבוקשים
גלה את הדרך להפוך לסופר סת"ם מוסמך ב-4 חודשים בלבד. הצטרף לקורס סופר סתם וקבל הכשרה מקצועית וייחודית ע״י רבנים וסופרים מומחים, עם דגש על מיומנויות ופרקטיקה לכתיבת מזוזות, תפילין וספרי תורה. הצטרף עכשיו והתחל את מסעך להיות סופר סת"ם ברמה הגבוהה ביותר.
כלי נגישות
שנה טובה