כיצד להשחיז סכין שחיטה

תוֹכֶן הָעִניָנִים

כל מי שלומד הלכות שחיטה יודע כי חלק מאוד חשוב בכל מה שקשור לשחיטה זו ההכנה של סכין השחיטה. הסכין הוא הכלי המרכזי המשמש את השוחט והוא חייב לעמוד בכל הקריטריונים. זה אומר שהוא חייב להיות חד מאוד, ללא כל פגימה וכזה שעבר בדיקה לפני כל שימוש. במאמר זה נסביר כיצד להשחיז סכין שחיטה בצורה מקצועית עד לקבלת סכין חלקה במיוחד.

פעולת השחזת הסכין

את הסכינים משחיזים על אבני השחזה. ישנם כמה סוגים של אבנים, חלקם גסות יותר – להשחזה אגרסיבית. וחלקם עדינות – להשחזה עדין לשלבי הפינישים.

בשלב הראשון נשחיז עם האבן האדומה (מספר 800) – שהיא האבן האגרסיבית ביותר. נרטיב מעט את האבן ואת הסכין. ונשחיז עד למצב שנקבל את החדות שרצינו. לאחר השחזה זו אם נעביר את הציפורן על האבן נרגיש מעט פגימות. ולכן צריך להמשיך לשאר האבנים.

שלב השני נעבור לאבן הלבנה – נשחיז שוב ונעביר את הציפורן לראות שאכן הסכין מתחילה להתיישר.

בשלב השלישי נעבור לאבן השחורה (האבן הביניים) – שהיא כבר ממש מחליקה את הסכין בצורה ברורה.

לסיום נשחיז באבן הירוקה (אבן הפיניש – אבן הברזילאית) – אבן זו נותנת את הפיניש לחדות הסכין עד למצב של חלקות ממש.

חשוב להקפיד לעבוד עם מים בכל שלב ההשחזה. לשטוף תמיד את הסכין לפני שבודקים. וכמובן להשקיע המון זמן וסבלנות בהשחזת הסכין.

סרטון של הרב יצחק שמדגים לנו את כל השלבים

השחזת סכין שחיטה היא הכנה שחייבת להיעשות על ידי אדם ירא שמים. שמכיר היטב את כל ההלכות ויודע איך וכיצד יש להשחיז את הסכין וכן איך יש לבדוק אותו על מנת להכין אותו למלאכה.

איך בודקים את הסכין לקראת השחיטה?

הבדיקה הנעשית לפני השחיטה מתבצעת בעזרת הציפורן. בודק הסכין יעבור עם הציפורן שלו לכל אורך הלהב של הסכין על מנת לראות כי אכן הסכין והלהב חלקים לגמרי ללא כל פגם שפוגע בחיתוך החד והחלק.

אין כלל באיזו אצבע ובאיזה ציפורן יש לעבור על הלהב. כל אדם יש לו את תחושת הלב שלו ואת התחושה ביד ובאצבע שהכי נוחה לו בזה הוא יבדוק את הלהב.

מעבר לבדיקה שצריכה להיעשות לכל אורך הסכין, יש לבדוק את הסכין גם על הבשר ולראות כי אכן הסכין כשירה ומוכנה לשחיטה.

סכין שחיטה ואבן השחזה

הסיבה לכך שהסכין צריכה להיות חדה וחלקה

שחיטה חייבת להיעשות בסכין שמבצע חיתוך חלק. בלי שינים, בלי בליטות שונות שעשויות להיווצר בסכין וליצור חיתוך שיהיה מעט מחוספס. וחיתוך שנעשה בצורה אחרת עשויה לפגום ולפסול את השחיטה כך שהבהמה תהיה אסורה לאכילה.

הסיבה לכך היא מפני שהתורה וההלכה רוצה למנוע צער של הבהמה. וסכין חלקה וחדה לא משאירה שום כאב. וזאת הסיבה לכך שמקפידים כל כך על חדות הסכין, ולא משאירים שום מקום להקל בזה. שחיטה בסכין לא חלקה תפסול את הבשר. למידע נוסף האם נגרם צער לבהמה במהלך השחיטה לחצו כאן.

אפשר לבדוק את החיתוך של הסכין ולראות האם אכן מדובר בלהב שהוא חלק לגמרי. אפשר לנסות את זה באמצעות חיתוך של נייר דק. לרוב בסכין רגילה אי אפשר לחתוך נייר בקלות ובמיוחד אם רוצים לעשות את זה באיטיות כפי שאמורים לבצע את השחיטה. אם מנסים לחתוך נייר אפשר בהחלט להיווכח האם הסכין חדה, חלקה ומסוגלת לבצע גם את שחיטה באופן המהודר ביותר על פי כל כללי ההלכה.

השחזת הסכין נעשית בכלים מיוחדים כאשר כך הם הופכים להיות חדים מאוד, חלקים מאוד ומוכנים לקראת מלאכת השחיטה.

לאחר ביצוע ההשחזה מעבירים את הסכין לפינישים נוספים. לרוב יהיה זה העברת הסכין על אבן כאשר המטרה היא להוציא את הסכין מוכן לגמרי לקראת המלאכה הצפויה.

לסיכום

אנו באקדמיה התורנית לומדים מכשירים ומעמידים מידי שנה מאות בוגרים להיות השוחטים של הדור הבא. אם אתה מרגיש ששחיטה זה מקצוע שמתאים לך, אנו מזמינים אותך להגיע ל- קורס שחיטה המוביל בארץ ובעולם.

אולי יעניין אותך לקרוא:

לומדים אקדמיה תורנית
לומדים אקדמיה תורנית
כל המידע באתר נכתב ע"י צוות האתר של מכללת 'לומדים'. המרכז המקצועי בכל רחבי הארץ לקורסים והכשרות לחרדים וגם לדתיים בכל מקצועות הקודש.
WhatsApp
Telegram
Email
Facebook
מידע נוסף בנושא שחיטה
מי יכול להיות שוחט
מי יכול להיות שוחט?

חשבתם לעסוק במקצוע קודש מלאכת השחיטה, השאלה היא מי יכול להיות שוחט? האם זה מתאים לכל אדם? לפניכם הקריטריונים בהם חייב שוחט מוסמך לעמוד.

קרא עוד »
קורסים מבוקשים
גלה את הדרך להפוך לסופר סת"ם מוסמך ב-4 חודשים בלבד. הצטרף לקורס סופר סתם וקבל הכשרה מקצועית וייחודית ע״י רבנים וסופרים מומחים, עם דגש על מיומנויות ופרקטיקה לכתיבת מזוזות, תפילין וספרי תורה. הצטרף עכשיו והתחל את מסעך להיות סופר סת"ם ברמה הגבוהה ביותר.
כלי נגישות
שנה טובה