איך ללמוד שחיטה?

תוֹכֶן הָעִניָנִים

שחיטה זהו מקצוע קודש. אשר בו למעשה לומד השוחט, איך וכיצד לבצע את השחיטה בצורה הנכונה. על פי כל כללי ההלכה.

שוחט אמור גם לבצע בדיקה של הבהמה או העוף. שהוא בא לשחוט ועל כן הוא מכונה שו"ב. שוחט ובודק.

התפקיד של השו"ב הוא למעשה לבצע את השחיטה. לבהמה דקה וגסה או לעוף באמצעו סכין כשירה שהיא נקייה, חלקה ונקיה מכל פגימה. פגימת הסכין היא אפילו בכלשהו כפי שמופיע בשו"ע יו"ד סימן י"ח.

הנושאים הנלמדים בנושא שחיטה:

השוחט אמור להיות בקי היטב בכל מה שקשור להלכות בדיקת הסכין. כאשר עליו לדעת איך יש לבדוק את הסכין. הבדיקה נעשית הן לפני השחיטה על מנת לוודא כי אכן מדובר בסכין שהיא מוכנה לשחיטה. הבדיקה נעשית מכל צידי הסכין באמצעות הציפורן של השוחט. גם לאחר השחיטה הסכין נבדקת שוב וכך אפשר לוודא כי אכן השחיטה נעשתה כראוי.

לימוד עיוני ומעשי

לימוד הלכות שחיטה נעשה הן בפן העיוני. שם אמור השוחט ללמוד היטב את כל ההלכות הקשורות לשחיטה שצריכה להיעשות על פי דין והן בפן המעשי. כלומר עליו לראות את השחיטה בשטח ואף לבצע שחיטות כאשר רבו עומד עליו.

רק לאחר שהוא מקבל את כל ההכשרה. הוא גם יעבור מבחן על מנת לקבל את תעודת השחיטה.

סכין השחיטה

הכלי המרכזי אשר בעזרתו מתבצעת השחיטה היא כמובן הסכין. ישנם כללים מיוחדים על אופן השחזת הסכין ועל הצורה בה אמורה להתבצע השחיטה. הסכין היא למעשה להב מלבני המחובר לידית. הלהב חייב להיות חלק מכל צדדיו, נקי לגמרי וחד מאוד. המטרה היא שהעוף או הבהמה יישחטו מיד תוך העברת הסכין בהולכה והבאה על צווארם.

לשם כך אמור השוחט לבדוק היטב את הסכין לפני השחיטה. כאשר הבדיקה כוללת את כל שלושת הצדדים של להב הסכין. הבדיקה נעשית בעזרת הציפורן כאשר יש להעביר את הסכים הלוך ושוב בכל אחד מהצדדים. הבדיקה נעשית גם בכל הזויות האפשרויות. כלומר כשהיא מוטה ימינה וכשהיא מוטה שמאלה וכן כשהיא ישרה מול הציפורן.

מיד לאחר השחיטה הסכין נבדקת שוב ואם נמצא שהיא לא חלקה לגמרי, השחיטה נפסלת מספק.

האבן המשחזת

סכין השחיטה עוברת שיוף והשחזה לפני כל שחיטה. השיוף נעשה באמצעות אבנים אשר בהם מעבירים את הסכין הן על מנת להחליק אותה והן על מנת להשחיז אותה. נוהגים לשפר קודם כל את החדות ורק אחר כך את החליקות כאשר אסור שהחליקות תבוא על חשבון החדות של הסכין.

המושג של שחיטה גלאט הכוונה היא שחיטה אשר בה לא התעוררו כל שאלות בדבר סירכה בריאות. המילה באה לציין כי השחיטה נעשתה תוך הקפדה יתירה על כל הלכות שחיטה.

מי יכול להיות שוחט?

למעשה מי שיכול שלמש כשוחט זה רק אדם שהגיע לגיל מצוות. יש אומרים שגם נשים הבקיאות בהלכות שחיטה רשאיות לשחוט. אך לא כולם מקבלים דעה זו ולרוב, השוחטים הם גברים. קטן שיודע לשחוט כראוי לא יוכל לשחוט מבלי שיעמוד גדול מעליו. גדול המכיר ובקי כמובן גם כן בהלכות שחיטה.

את ברכת השחיטה הוא גם לא יכול לברך בעצמו אלא שישמע את הברכה מאדם אחר. קטן ששחט בינו לבין עצמו, גם אם הוא יודע היטב את המלאכה. עדיין השחיטה שלו תהיה פסולה.

הבדיקה שלאחר השחיטה

לאחר השחיטה נבדק העוף או נבדקת הבהמה. הן על מנת לוודא כי השחיטה אכן נעשתה כדין מבחינת חיתוך נכון של הקנה ושל הוושט. כאשר יש כמה וכמה כללים שהם שונים בין עוף לבין בהמה. מעבר לכך נבדקים הריאות ונבדקת צומת הגידים. כל אלו חייבים לעבור את מבחן ההלכה על מנת להימצא כשרים.

לאחר הבדיקה יש להכשיר את הבהמה או את העוף באמצעות המלחה. ההמלחה היא גם כן תהליך מורכב הכולל כללים מיוחדים של השריית הבשר לפני ההמלחה. ההמלחה שצריכה להיעשות בתנאים מיוחדים, על גבי רשת, עם מלח גס שיגיע לכל אזורי הבשר, זאת על מנת שהדם יישאב החוצה. לאחר ההמלחה יש לשטוף שלוש פעמים את הבשר ורק אחר כך הוא נעשה מוכן לאכילה.

הכבד נעשה מוכשר רק על ידי צלייה עם מלח על גבי אש גלויה בגלל כמות הדם הגדולה הצבורה בו.

לסיכום איך ללמוד שחיטה

במאמר הזה הסברנו לכם איך ללמוד שחיטה על רגל אחת. אבל זה רק קצה המזלג בלימודי השחיטה. אם אתם רוצים להיות שוחטים. אנו מזמינים אתכם לבקר בעמוד קורס שחיטה מאת האקדמיה התורנית לומדים.

לומדים אקדמיה תורנית
לומדים אקדמיה תורנית
כל המידע באתר נכתב ע"י צוות האתר של מכללת 'לומדים'. המרכז המקצועי בכל רחבי הארץ לקורסים והכשרות לחרדים וגם לדתיים בכל מקצועות הקודש.
WhatsApp
Telegram
Email
Facebook
מידע נוסף בנושא שחיטה
מי יכול להיות שוחט
מי יכול להיות שוחט?

חשבתם לעסוק במקצוע קודש מלאכת השחיטה, השאלה היא מי יכול להיות שוחט? האם זה מתאים לכל אדם? לפניכם הקריטריונים בהם חייב שוחט מוסמך לעמוד.

קרא עוד »
קורסים מבוקשים
גלה את הדרך להפוך לסופר סת"ם מוסמך ב-4 חודשים בלבד. הצטרף לקורס סופר סתם וקבל הכשרה מקצועית וייחודית ע״י רבנים וסופרים מומחים, עם דגש על מיומנויות ופרקטיקה לכתיבת מזוזות, תפילין וספרי תורה. הצטרף עכשיו והתחל את מסעך להיות סופר סת"ם ברמה הגבוהה ביותר.
כלי נגישות
שנה טובה