שאלות ותשובות על מצוות שחיטה

תוֹכֶן הָעִניָנִים

על מצוות שחיטה

מצוות השחיטה היא מצווה חשובה ומאתגרת מאוד. אנו באקדמיה התורנית לומדים הכשנו אלפי בוגרים להיות שוחטים מוצלחים. המתפרנסים בכבוד ממקצוע מכובד זה, כדי לדעת יותר לחצו על הלינק – קורס שחיטה.

שאלות ותשובות

לפניכם מספר שאלות חשובות על מצוות השחיטה. כגון: מי רשאי לשחוט? איזה בהמה צריכה שחיטה? ועוד…

איזה בעלי חיים מחויבים בשחיטה לפני אכילתם?

כל בעל חיים שהוא מותר לאכילה חייב לעבור שחיטה על פי ההלכה. כלומר ההמתה לא יכולה להיות סתמית. רק שחיטה שנעשתה על פי כל הכללים היא תהיה שחיטה שתכשיר את בעל החיים לאכילה. יש לסייג ולציין כי דגים לא דורשים המתה על פי כללים מיוחדים וכך גם החגבים המותרים באכילה על פי מנהגם של חלק מקהילות ישראל.
היות והשחיטה היא למעשה מצווה ורק כך אפשר אחר כך ליהנות מאכילת הבשר, על כן ישנה ברכה מיוחדת אשר אותה מברכים השוחטים בטרם הם מבצעים את השחיטה.

מי רשאי ויכול לשחוט?

לפני הכול חשוב לדעת שיש שורה ארוכה של הלכות וכללים עבור השוחט על מנת שהוא יבצע את השחיטה בצורה הנכונה. אדם שרוצה להיות שוחט אמור ללמוד קודם כל את כל נושא השחיטה הן ברמה העיונית והן ברמה המעשית. הוא צריך להיבחן על החומר הנלמד ואף להתנסות בשטח בביצוע השחיטה. עד שהוא אכן יוסמך לעבוד כשוחט הוא אמור לבצע שחיטות בפועל תחת עינו הפקוחה של רב שילמד אותו את המלאכה.
רק לאחר שהוא אכן עובר את כל המבחנים תינתן בידיו התעודה המעידה על כך כי הוא אכן שוחט מוסמך.

האם נשים רשאיות לשחוט?

רבים תוהים בדבר. אז ראשית חשוב לציין כי שחיטה היא רק החל מגיל מצוות הן בקרב גברים והן בקרב נשים. בקרב נשים יש כאלה שפקפקו האם אכן הן יכולות לאחוז בסכין השחיטה. אך כאן זה בהחלט תלוי ביכולת שלהן ובמקצועיות שלהן באחיזת סכין השחיטה וביצוע נכון של השחיטה. רק כך הן אכן יכולות לבצע את השחיטה בפועל.

האם קטן רשאי לשחוט?

ילד עד הגיעו לגיל מצוות, גם אם הוא יודע לבצע את השחיטה וגם אם הוא עושה את זה היטב, עדיין אי אפשר יהיה לסמוך עליו בביצוע השחיטה כאשר הוא יעשה את זה בינו לבין עצמו. אם עומד עליו גדול שמפקח אחר ביצוע השחיטה הרי שהשחיטה תהיה מוצרת. בכל מקרה את ברכת השחיטה הקטן לא יוכל לברך ואת זה יהיה עליו לשמוע מגדול שיברך במקומו ויוציא אותו ידי חובתו.
חשוב לדעת כי גם שחיטה שנעשתה על ידי קטן בינו לבין עצמו והיא נמצאה כשרה, לא תהיה מותרת באכילה.

שחיטה בעמידה או בישיבה?

השחיטה נעשית בצורה כזו שיימנע כל צער מיותר לבעל החיים הנשחט. על כן בשחיטה אין היתר להפעיל לחץ בעת ביצוע השחיטה אלא שיש לבצע את השחיטה באמצעות הולכה והבאה של הסכין בצורה ישרה ללא כל דחיקה של הסכין כלפי הוושט או הקנה. כאשר אדם יושב בעת השחיטה קיים חשש שמא הוא ילחץ מעט את הסכין כלפי פנים , דבר שבעצם פוגם בשחיטה.
יש כאלה הסוברים ששחיטה שנעשתה במיושב אין להתירה כלל אלא כאשר מדובר בהפסד מרובה. בכל מקרה, שוחט שיודע בבירור שהוא לא ידרוס כלל גם כאשר הוא ישחוט במיושב, אפשר להתיר עבורו את השחיטה באופן הזה. אך עבור שוחט שאינו יודע כי יש לחוש לדרסה בעת שחיטה הנעשית במיושב, אין להתיר לו לשחוט במיושב היות והוא לא יתבונן ולא ירגיש בזה כלל.

האם מכת חשמל לבהמה מותרת על פי ההלכה?

חשוב לדעת כי אין כל ביתר להמם את הבהמה על ידי מכת חשמל היות וכלך יתעורר חשש של נבילה. אך מכת חשמל קטנה שנועדה לעודד את הבהמה ללכת לשחיטה הינה מותרת.

לסיכום השאלות והתשובות על מצוות השחיטה

גם לאחר שהשוחט קבל את תעודת השחיטה. הוא עדיין צריך לעבור ולשנן מיד פעם את הלכות השחיטה. אף בתעודת השחיטה מציינים את ההגבלה הזו ובלבד שיחזור שוב על לימודו. זאת על מנת שההלכות תהיינה שגורות בפיו ובליבו ולא ישכחם.

אם מעניין אתכם ללמוד את מצוות השחיטה יותר לעומק. אנו מזמינים אתכם לקרוא את המאמר – איך ללמוד שחיטה?.

לומדים אקדמיה תורנית
לומדים אקדמיה תורנית
כל המידע באתר נכתב ע"י צוות האתר של מכללת 'לומדים'. המרכז המקצועי בכל רחבי הארץ לקורסים והכשרות לחרדים וגם לדתיים בכל מקצועות הקודש.
WhatsApp
Telegram
Email
Facebook
מידע נוסף בנושא שחיטה
מי יכול להיות שוחט
מי יכול להיות שוחט?

חשבתם לעסוק במקצוע קודש מלאכת השחיטה, השאלה היא מי יכול להיות שוחט? האם זה מתאים לכל אדם? לפניכם הקריטריונים בהם חייב שוחט מוסמך לעמוד.

קרא עוד »
קורסים מבוקשים
גלה את הדרך להפוך לסופר סת"ם מוסמך ב-4 חודשים בלבד. הצטרף לקורס סופר סתם וקבל הכשרה מקצועית וייחודית ע״י רבנים וסופרים מומחים, עם דגש על מיומנויות ופרקטיקה לכתיבת מזוזות, תפילין וספרי תורה. הצטרף עכשיו והתחל את מסעך להיות סופר סת"ם ברמה הגבוהה ביותר.
כלי נגישות
שנה טובה