מהי שחיטה כשרה?

תוֹכֶן הָעִניָנִים

אז מהי שחיטה כשרה? שחיטה כשרה היא שחיטה שמכשירה את בעל החיים הטהור לאכילה. בין אם מדובר בבהמה טהורה ובין אם זהו עוף טהור. הם יהיו מותרים באכילה רק לאחר שהם נשחטו על פי ההלכה, כשזה נעשה על ידי חיתוך הצוואר על פי כללי ההלכה המדויקים. אנחנו האקדמיה התורנית נסביר לכם פה על כל הנושא של – מהי שחיטה כשרה?.

חשוב לציין כי השחיטה הכשרה היא צורת ההמתה הכי טובה לבעל החיים וכך נמנע ממנו צער ביחס לכל סוג אחר של המתה.

בעל חיים שלא נשחט עלך פי הלכה יהיה אסור באכילה והא מכונה 'נבלה'.

יש יוצאים מן הכלל בנושא הזה של שחיטה כשרה ואלו הם הדגים הטהורים שמותרים באכילה לאחר כל סוג של המתה. כך גם החגבים הכשרים המקובלים בקרב עדות שונות והם מוצרים באכילה בכל סוג של המתה.

מעבר לכך, כאשר חולה מסוכן זקוק לאוכל או תרופה המופקים בין היתר גם מבשר בהמה טמאה או כל בעל חיים טמא, אלו לא יצטרכו לעבור שחיטה.

הפסוק הנ"ל הוא למעשה המקור למצוות השחיטה. ישנן חמש הלכות בהלכות שחיטה שהן לא כתובות בפירוש בתורה אלא שהן הלכות למשה מסיני. כלומר הלכות שנאמרו למשה בעת מתן תורה.

ישנם מספר תנאים אשר אלו הם הבסיס לכך על מנת שאפשר יהיה להגדיר את הבשר כבשר כשר.

וזבחת מבקרך ומצאנך (דברים י"ב כ"א)

  • הבשר חייב להיות בשר של בהמה או של עוף טהורים אשר בהם ישנם סימני הכשרות הכתובים בתורה. כמו כן צריכה להתקיים לגבי הבשר מסורת שחיטטה.
  • בעל החיים עבר שחיטה על ידי שוחט מוסמך.
  • בעל החיים עבר בדיקה לאחר השחיטה ונמצא שהוא כשר ואין בו חשש טריפות.
  • הבשר עבר הכשרה והמלחה כדין כעל מנת לשאוב החוצה את כל הדם.

מהי שחיטה כשרה? ואיך מתבצעת השחיטה?

כפי שכבר ציינו, ההלכה היהודית מקפידה יותר מכל על עניין צער בעלי חיים. הבשר מיועד לאכילה ולשם כך ברא בורא העולם את בעלי החיים. אך התורה שהתירה את אכילת הבשר לא התירה לצעיר את בעל החיים מסיבה זו. יש כל כך הרבה הלכות המגדירות את אופן השחיטה הכשרה. השחיטה נעשית באמצעות סכין חדה מאוד וחלקה. היא מכונה 'חלף'. באמצעות החלף מבצעים שיסוף שלצווארו של בעל החיים. וכך נחתך בבת אחת הוושט או קנה הנשימה של בעל החיים. (או שניהם יחד נחתכם בו זמנית)

היות והשחיטה היא למעשה מצווה ורק לאחר שמבצעים את השחיטה כדין ניתן ליהנות מהבשר. יש לברך בטרם מבצעים את השחיטה.

הברכה שהשוחט מברך היא – ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם אשר קדשנו במצוותיו וציוונו על השחיטה.

המצווה המובחרת היא שייחתכו הקנה והוושט גם יחד אך גם אם נשחט רובו של אחד מהם כאשר מדובר בעוף או שנשחטו הרוב של שניהם בבהמה, השחיטה תהיה כשרה.

בהלכה מכונים הקנה והוושט – סימנים. מיד לאחר השחיטה נבדקים הסימנים, כלומר בודקים האם נחתכו הקנה והוושט כפי שההלכה דורשת. הבדיקה הזו מכונה – בדיקת סימנים.

בדיקת הסכין

סכין השחיטה חייבת להיות מושחזת וחדה מאוד. היא צריכה להיות נקייה מכל פגימה בכדי למנוע עיקור. השוחט אמור להשחיז את סכין השחיטה. ולהחליק אותה בכמה אבנים שהן בדרגות חספוס שונות עד שהסכין תהיה כשרה לשחיטה. טרם השחיטה צריך השוחט לבדוק היטב את סכין השחיטה בריכוז רב ובמציינות. על ידי שהוא יעביר את הציפורן של האצבע שלו על להב הסכין הלוך ושוב על כל אחד משלושת הצדדים של להב הסכים. מדובר בשש בדיקות בסך הכול. לאחר ביצוע השחיטה בודק השוחט שוב את הסכין ואם הוא מוצא שהסכין פגומה, הרי שמספק השחיטה פסולה.

מה פוסל את השחיטה?

יש חמישה דברים הפוסלים את השחיטה והם נלמדים מהגמרא.

  1. שהייה – הפסקה באמצע השחיטה למשך פרק זמן מסוים.
  2. דרסה – הפעלת לחץ על הסכין בעת החיתוך ולא חיתוך הנעשה בצורה של הולכה והובאה קדימה ואחורה.
  3. חלדה – הסתרת הסכין על ידי מטלית בזמן השחיטה או חיתוך הנעשה ע"י החדרת הסכין וחיתוך כלפי מעלה.
  4. הגרמה – שחיטה שאינה במקומה. (מעל ומתחת הקנה או הוושט.
  5. עיקור – עקירת הקנה או הוושט ממקום החיבור בלסת או קריעה במקום חיתוך.

לאחר השחיטה יש מצווה מיוחדת של כיסוי הדם.

חשבת פעם לעשות במקצוע קודש זה? להיות שוחט מוסמך? אנו מזמינים אותך לקבל מידע נוסף על הקורס המקיף והמקצועי שלנו – קורס שחיטה.

אולי יעניין אותך לקרוא על:

לומדים אקדמיה תורנית
לומדים אקדמיה תורנית
כל המידע באתר נכתב ע"י צוות האתר של מכללת 'לומדים'. המרכז המקצועי בכל רחבי הארץ לקורסים והכשרות לחרדים וגם לדתיים בכל מקצועות הקודש.
WhatsApp
Telegram
Email
Facebook
מידע נוסף בנושא שחיטה
מי יכול להיות שוחט
מי יכול להיות שוחט?

חשבתם לעסוק במקצוע קודש מלאכת השחיטה, השאלה היא מי יכול להיות שוחט? האם זה מתאים לכל אדם? לפניכם הקריטריונים בהם חייב שוחט מוסמך לעמוד.

קרא עוד »
קורסים מבוקשים
גלה את הדרך להפוך לסופר סת"ם מוסמך ב-4 חודשים בלבד. הצטרף לקורס סופר סתם וקבל הכשרה מקצועית וייחודית ע״י רבנים וסופרים מומחים, עם דגש על מיומנויות ופרקטיקה לכתיבת מזוזות, תפילין וספרי תורה. הצטרף עכשיו והתחל את מסעך להיות סופר סת"ם ברמה הגבוהה ביותר.
כלי נגישות
שנה טובה