כתיבת סת"ם על שקפים/ קיפולים

תוֹכֶן הָעִניָנִים

בשנים האחרונות נכנס בצורה מאוד חזקה, בעיקר אצל הסופרים הצעירים. צורת כתיבה על גביי שקפים. אנחנו באקדמיה התורנית מציעים לימודים מקצועיים להסמכה בכתיבת סת"ם על שקפים/ קיפולים.

השקפים מטרתם להיות עזר לסופר, ולחיסכון בזמן הכתיבה. הסופר לוקח את השקף ומניח אותו על גבי השולחן אור, ומעליו את הקלף, וכך כותב.

בכתיבה זו מרוויח הסופר מספר דברים

  • כתיבה יפה יותר.
  • כתיבה מסודרת עם מרווחים נכונים וסיום השורה נכון.
  • חוסך את ההסתכלות כלפי מעלה אל עבר התיקון סופרים.

כתיבת סת"ם על שקפים/ קיפולים – בכתיבה על שקפים יש מספר סוגים. הסוג הנפוץ הוא להניח מתחת לקלף ע"ג תאורה, השיטה הנוספת.  הנקראת שיטת הקיפולים, מקפלים את השקף על פני כל שורה ושורה !

מבחינה הלכתית אין כל מניע לכתוב עם שקפים או חוסר הידור. רק יש להקפיד לקרוא מתוך השקף ולא בע"פ .

צורת העבודה עם השקף דורשת חיבור יציב של השקף והקלף ללא תזוזה. יש מספר רעיונות לחיבור. או עם מגנטים חזקים, או הדבקה עם סלוטייפ של הקלף והשקף, או עם סיכות משרדיות .

סופרים שכותבים בצורת חנוכייה, או יצירות אומנות אחרות יכולים להשתמש בתבנית מוכנה מראש. ולהשתמש בקלף לא משורטט, ולצייר שירטוט ע"י עיפרון !

מה המטרה של השקפים ולאיזה צורך הם נועדו?

תשובה:

שקפים נועדו לצורך סופרי סת"ם לכתיבה ע"ג שולחן אור. הסופר מניח את השקף מתחת לקלף ומעתיק את האותיות אחד על אחד. התועלת שבשיטת כתיבה זאת. היא, שהסופר לא צריך לבזבז זמן על תכנון השורה שתסתיים בשווה או שלא תבלוט. היכן למשוך את האות והיכן לקצר אותה. אלא כותב לפי השקף שכבר תוכנן ועוצב באחידות מרבית.

כמו כן, ישנה תועלת רבה לכך שהסופר אינו צריך להרים את הראש לקרוא מהתיקון סופרים. דבר החוסך זמן רב ומונע גם בעיות של חסר ויתר.

טיפ! כיום יש חידושים רבים בתחום השולחנות אור.

מומלץ לרכוש שולחן אור לד עם אפשרות הורדת חוזק התאורה לשמירה על העיניים !

אולי יעניין אותך לקרוא על:

לומדים אקדמיה תורנית
לומדים אקדמיה תורנית
כל המידע באתר נכתב ע"י צוות האתר של מכללת 'לומדים'. המרכז המקצועי בכל רחבי הארץ לקורסים והכשרות לחרדים וגם לדתיים בכל מקצועות הקודש.
WhatsApp
Telegram
Email
Facebook
מידע נוסף בנושא סופר סתם
צורת ישיבה נכונה לסופר סת"ם
צורת ישיבה נכונה לסופר סת"ם

כדי לשמור על תנוחת הישיבה הנכונה ולמנוע כאבי גב וצוואר, חשוב להזיז ולהתאים את המיקום עצמו במהלך היום. ניתן להקים את הכיסא כך שהרגליים יהיו על הרצפה והברכיים יהיו בזווית של 90 מעלות, ולתמוך במגדל הגב למנוע הטיית הגב.

קרא עוד »
קורסים מבוקשים
גלה את הדרך להפוך לסופר סת"ם מוסמך ב-4 חודשים בלבד. הצטרף לקורס סופר סתם וקבל הכשרה מקצועית וייחודית ע״י רבנים וסופרים מומחים, עם דגש על מיומנויות ופרקטיקה לכתיבת מזוזות, תפילין וספרי תורה. הצטרף עכשיו והתחל את מסעך להיות סופר סת"ם ברמה הגבוהה ביותר.
כלי נגישות
שנה טובה