כללים לכתיבה נכונה לסופרי סת"ם

תוֹכֶן הָעִניָנִים

לפני שנתחיל בלימוד הכתיבה עצמה, רצוי שנבין שכתיבת סת"ם איננה ככתיבה רגילה, אדם שהכתיבה הרגילה שלו לא נאה, ייתכן וכשיכתוב סת"ם יהיו לו כתב יפה מאוד. לימוד כתיבת סת"ם, היא אומנות, ולכן אין אדם שנולד עם יכולת כתיבת סת"ם, כולם צריכים ללמוד את האומנות הזאת. נתחיל בהכרת מבנה האות, איך נקרא חלקי האות בשפה המקצועית: ניקח אותיות בסיסיות ונסביר באיור הבא:

עוקץ הקוצין בגג האות שעולים כלפי מעלה וירדים כלפי מטה.

עקב הקו שבולט לצד ימין.

חלל החלק הפנימי החלול של האות.

תג אלו הקווים מעל האותיות.

מושב מלשון מושב האות.

גג מלשון גג האות.

רגל הרגל של האות.

הטוטרת הגג שמחבר באות חית.

שירטוט ומידת הקולמוס:

שרטוט – זה הקווים שבתוכם כותבים בדרך כלל הקלף מגיע כבר מהחנות כשהוא משורטט.

מידת הקולמוס – רוחב הקו שמייצר הקולמוס.

אחד הדברים היותר מורכבים בכתיבת סת"ם זה מידת הקולמוס, שבעצם מורכבת מרוחב הקו שמייצר הקולמוס, ז"א אין מידה אחידה; כל קולמוס יש לו את מידת קולמוס שלו. למה זה משנה לנו, כי כשאנחנו כותבים אנחנו מעוניינים שהכתיבה תהיה אחידה ויפה.

 באיור הבא נסביר מה זה מידת קולמוס:

כשמתחילים לכתוב, בשונה מעט שישר מתחילים לכתוב, בקולמוס קודם כל עושים קו פתיחה, שזהו נקרא מידת קולמוס, אחרי קו הפתיחה מושכים קו לבנות את גג האות. איך יודעים כמה למשוך? לפה נכנס השימוש במידת קולמוס, אנחנו מושכים קו באורך 3 פעמים מידת קולמוס!

חשוב לזכור!

מידת קולמוס היא מידה היחידה שאינה קבועה, ומשתנית לפי הכותב!

3 סיבות לנשירת סופרים מהתחום

לימוד שגוי 1.7%
חוסר סבלנות 3.1%
ישיבה לא נכונה 5.2%

צורת ישיבה ואחיזה

פירטנו באחוזים את להסיבה שהמון סופרים נושרים מתחום הכתיבה, וחלק גדול מהסופרים שנושרים זה בגלל שלא הקשיבו נכון להוראות ישיבה נכונות. כשכותבים הרבה זמן הגב מתחיל לכאוב, יש לחץ על שורש כף היד. הפתרון זה לשבת עם גב זקוף, לשחרר את היד, לכתוב בצורה של רחיפה, לא ללחוץ חזק (ככה גם הקולמוס נשחק לאט יותר) ובעיקר לשמור על גב זקוף, לקרב את הקלף אליך ולא להתקרב אתה אל הקלף!

Naomi Baduah
Naomi Baduah
WhatsApp
Telegram
Email
Facebook
מידע נוסף בנושא סופר סתם
הכרת עולם הסתם
רקע כללי להכרת עולם הסת"ם

עולם הסת"ם, תחום מיוחד במינו שמשלב קדושה ואומנות. נעבור בצורה כללית על הכתיבה על גבי קלף, החומרים הנדרשים לכתיבה והכללים המדויקים שכל סופר סת"ם חייב לעמוד בהם.

קרא עוד »
קורסים מבוקשים
גלה את הדרך להפוך לסופר סת"ם מוסמך ב-4 חודשים בלבד. הצטרף לקורס סופר סתם וקבל הכשרה מקצועית וייחודית ע״י רבנים וסופרים מומחים, עם דגש על מיומנויות ופרקטיקה לכתיבת מזוזות, תפילין וספרי תורה. הצטרף עכשיו והתחל את מסעך להיות סופר סת"ם ברמה הגבוהה ביותר.
כלי נגישות
שנה טובה