צורת אחיזת הקולמוס וכללים חשובים בכתיבה

תוֹכֶן הָעִניָנִים

בעולם המרתק של אומנות הסת"ם. כתיבת ספרי תורה, תפילין ומזוזות היא מסורת עתיקת יומין הדורשת ידע רחב, כישורים מדויקים וקפדנות רבה. כל סופר סת"ם חייב להיות מיומן לא רק בחוקי ההלכה, אלא גם בטכניקות הכתיבה הפיזיות שמבטיחות את איכות הכתוב. אחת מהטכניקות החשובות ביותר היא אחיזת הקולמוס, שעליה נעסוק במאמר זה.

המידע שבו אנו משתמשים כאן נלקח מהחוברת שמצורפת לערכה "אומנות הסת"ם – ערכה ללימוד עצמי לסופר סת"ם". חוברת זו מספקת ידע מקצועי ומעשי לכל המעוניין להעמיק בכתיבה זו על פי המסורת היהודית, ומכילה הדרכות מפורטות לפיתוח ושיפור כישורי הכתיבה.

בהמשך המאמר נפרט את צורת האחיזה המומלצת והכללים החשובים לכתיבה מוצלחת, שנועדו לעזור לכל סופר סת"ם לשפר את אומנותו ולכתוב בצורה קלה הרבה יותר.

אחרי ההסבר על השימוש בשולחן ובכיסא, אפשר להרחיב על צורת האחיזה של הקולמוס. החלק הקריטי ביותר לאפשר כתיבה רציפה, היא בצורת אחיזה נכונה, הדבר החשוב שצריך לדעת כשמפעילים לחץ על שורש כף היד , נגרם כאב ולכן נגרם צורך להפסק הכתיבה. האפשרות לכתיבה רציפה היא ע"י כתיבה קלילה עם אחיזה רפויה וקלה.

צורת האחיזה הנכונה

1. תפיסה רכה וקלילה של הקולמוס, לא לתפוס בחוזקה!

2. כף יד ישרה )מאיפה שעונדים שעון(, ללא עיקום!

3. לשמור על אגודל ישרה!

4. תפיסת הקולמוס בשליש התחתון!

יש עוד הרבה להאריך בעניין אך הבאנו נקודות מתומצתות וחשובות בצורת האחיזה!

טיפ! לשמירה על אורך חייו של קולמוס, יש להימנע מלחץ חזק על הקולמוס!

כללים בכתיבה

אחרי שלמדנו להכיר את עולם הסת"ם, את מידות הכתיבה, ישיבה נכונה, וכלי הכתיבה ניגש לכללי הכתיבה:

בניית האות היא כמו לגו, בונים קווים ומחברים אותם, וכך נבנה האות. בכתיבה תמיד ניצמד לשרטוט העליון )הקו העליון של השורה( את הגג של האות בונים מתחת לקו העליון של השורה. התרגול מיועד ללמוד לכתוב כמו סופר, אך לא כסופר! הכתיבה בחוברת זו, היא לא כפי כללי ההלכה, ומיועדת רק להכרת גופן הסת"ם, וע"כ לא ניכנס לחלוקה בכתיבה עצמה לפי השיטות השונות.

לתכנן מראש את הכתיבה, כדי שנסיים את השורות בצורה שוויונית )סופרים משתמשים בתיקון סופרים לצורך זה(. בבניית רגלים של האותיות, נשתמש בחוד של הקולמוס. בכתיבה הזו נלמד כתיבה לבד ללא תיוג. לתחילת התרגול מצורף חפיסת תחליפי קלף לצורך אימון ראשוני, רק לאחר קבלת תוצאה מבוקשת נעבור להתאמן בחוברת התרגול המצורפת.

ניתן להשתמש בעט רפידוגרף (קוליגריפי)מספר 2 (מצורף בערכה), לאימון על הבנייה הראשונית של האותיות, ורק לאחר מכן לעבור לכתוב עם הקולמוס פלסטיק.
שמאליים, שימו לב! את כל הפעולות הכתיבה הנדרשות, עושים בצורה הפוכה(מימין לשמאל).

לומדים אקדמיה תורנית
לומדים אקדמיה תורנית
כל המידע באתר נכתב ע"י צוות האתר של מכללת 'לומדים'. המרכז המקצועי בכל רחבי הארץ לקורסים והכשרות לחרדים וגם לדתיים בכל מקצועות הקודש.
WhatsApp
Telegram
Email
Facebook
מידע נוסף בנושא סופר סתם
הכרת עולם הסתם
רקע כללי להכרת עולם הסת"ם

עולם הסת"ם, תחום מיוחד במינו שמשלב קדושה ואומנות. נעבור בצורה כללית על הכתיבה על גבי קלף, החומרים הנדרשים לכתיבה והכללים המדויקים שכל סופר סת"ם חייב לעמוד בהם.

קרא עוד »
קורסים מבוקשים
גלה את הדרך להפוך לסופר סת"ם מוסמך ב-4 חודשים בלבד. הצטרף לקורס סופר סתם וקבל הכשרה מקצועית וייחודית ע״י רבנים וסופרים מומחים, עם דגש על מיומנויות ופרקטיקה לכתיבת מזוזות, תפילין וספרי תורה. הצטרף עכשיו והתחל את מסעך להיות סופר סת"ם ברמה הגבוהה ביותר.
כלי נגישות
שנה טובה