היכרות עם כלי עבודה של סופרי סת"ם

תוֹכֶן הָעִניָנִים

במאמר הבא נפרט על כל סוגי כלי העבודה שבהם משתמש סופר סת"ם בעבודת האומנות הקדושה

קולמוס פלסטיק

קולמוס פלסטיק, זה קולמוס הכתיבה הנפוץ והיעיל, )ישנם סוגי קולמוסים נוספים שמיועדים לסופרים מומחים( יעילות קולמוס הפלסטיק היא, עלות הזולה, נגיש, ניתן לחדד ולקוצצו.

לפני שנתחיל בכתיבה נבין איך עובד הקולמוס. בחוד של הקולמוס יש חריץ שממנו נוזל הדיו, ולכן לאחר כל כתיבה נשתדל לשטוף את הקולמוס כדי שהדיו לא יתייבש, ויעצור את הזרימה.

בקולמוס הפלסטיק יש מספר רב של גדלים, הגודל שנשתמש הוא גודל ,10 שזה הגודל הקלאסי לתלמידים.
במהלך הכתיבה נכתוב ברכות, ולא בחוזקה כדי לא לגרום לשוקת להיפתח ואז תהיה זרימה של דיו ללא בקרה.

כדי שנוכל לכתוב בצורה נוחה נכניס נוצה לתוך הקולמוס, ואז נקבל צורה של עט כתיבה השימוש העיקרי של הנוצה היא להכנת קולמוס כתיבה.

הקלף

הקלף מיוצר מעור של פרה לאחר תהליך מורכב שעובר, הכולל השריית העור בחומרים מיוחדים, ייבוש, מתיחה וכו'…

לאחר כל התהליך הזה, עדיין לכתוב בקלף, יותר קשה מדף רגיל, לפעמים הקלף חלק מידי, מה שגורם לספיגה נורא איטית של הדיו, או לחילופין הקלף שעיר מה שמקשה על הכתיבה.

בערכת לימוד לסופר סת"ם עצמית מצורף תחליפי קלף, במטרה להקל על לימוד הכתיבה.

הדיו

הדיו מיוצר משילוב של חומרים, יש דיו שמגיע בסמיכות גבוהה/קלה/ רגילה. לאחר שנים של כתיבה מרגישים את ההבדלים, לתלמיד המתחיל אין עניין בזה.

הקסת:

מומלץ להשתמש בקסת, עם תושבת חזקה ויציבה, ולשמור את זה בטמפרטורה יציבה.

הקולמוס:

כדברי הגמרא במסכת שבת, יש לכתוב עם קולמוס נאה!
יש מספר רב של קולמוסים, נפרט את המעלות והחסרונות של כל קולמוס וקולמוס:
בדרך כלל לוקחים נוצת כנף זכר )עפ"י הקבלה( של הודו, נוצת ההודו זה הקולמוס עם המסורת המקובלת ביותר.

נוצה

נוצות רגילות לקולמוסים עבור סופרי סת"ם

יתרון: מהודר, זול ונגיש.
חיסרון: לוקח זמן הכנה, תדירות החלפה גדולה, דורש דיוק יתר.

קנה:

במסורת של עדות המזרח הכתיבה בקנה הייתה נפוצה מאוד, הכנת הקנה דורשת מיומנות . הקנה מגיע מקני במבוק, לפני ההכנה נדרש לאפות בתנור 8 דק‘ ואז לעבוד עליו, בהחזקת הקנה, החלק הרך פונה אל פניו של הסופר .

יתרון: מחזיק זמן רב, עלות זולה , מהודר יותר לחלק מהשיטות
חיסרון: פחות מצוי בשוק, ונדרש מיומנות בהכנתו.

קולמוס נירוסטה:

קולמוס הנירוסטה, זו המצאה די חדשה ויקרה, הרבה נוהגים לא לכתוב עם זה מצד חשש שזה ברזל (מקבל טומאה) ומצד חשש לחק ירכות. כמו כן, זה דורש קולמוס נפרד לכל גודל.

יתרון: אינו דורש תחזוקה, ומחזיק זמן רב.
חיסרון: חשש לחק ירכות, יקר מאוד, ומצריך מלאי של קולמסים בכל הגדלים. כיום ניתן להחזיק כמה ראשי קולמוס ולהחליף.

קולמוס פלסטיק:

הקולמוס פלסטיק הינו הקולמוס הנפוץ כיום, מעלתו שאפשר לקטום אותו כשנשחק, והעלויות שלו זולות, כמו כן זה פוטר את הסופר בהתעסקות של ההכנה של הקולמוס. בהסתכלות רחבה יותר, בס"ת שיש 245 עמודות, בדרך כלל בכל עמוד צריך להחליף קולמוס, אז בחשבון פשוט יצטרך הסופר 245 קולמוסים שזה שווה ערך לכמעט ₪200

יתרון: נח לכתיבה, זול, התעסקות פשוטה
חיסרון: לבני אשכנז יותר קשה בביצוע המשיכות

קולמוס השמיר (קרמי)

קולמוס השמיר הינו די חדשני, זה פטנט מיוחד שהומצא ע"י ד"ר אליהו גוזלן ונרשם ברשם הפטנטים האמריקאי, זה חומר קרמי (זירקוניה) שעמיד מול חומצות וקורוזיה, מיוצר מהחומר שממנו מיוצר כתרי חרסינה.

יתרון: יכולת כתיבה אינסופית, חדות, כתיבה טובה גם בקלפים קשים/שעירים.
חיסרון: יקר מאוד, חדשני )ללא מסורת( שביר )בנפילה הוא נשבר(.

שקפים
השקף נועד לכתיבה יפה ומסודרת, ונועד ליצירות של עיצובי יודאיקה בקלף.

אופן השימוש: הנחת השקף ע"ג שולחן אור ומעל זה הנחת הקלף, הצמדת השקף לקלף באחיזה חזקה ללא תזוזה, באופנים הבאים: מגנטים/תופסן/הדבקה עם נייר דבק/קיפול הקצוות. הנוהג הוא שגם הכותבים עם שקף, ישתמשו גם בתיקון סופרים.

טיפ! בכתיבה על שקף ע"ג שולחן אור לאורך זמן, מומלץ להשתמש בתאורת לד, למניעת כאב עיניים, וסחרחורות!

סוגי הכתבים הנפוצים

כתב ב"י (בית יוסף) – מנהג כלל האשכנזים.
כתב האר"י – מנהג על פי חכמת הקבלה בספרו של האר"י שונה מכתב בית יוסף בכמה
פרטים. התקבל על חלק מקהילות החסידים.
כתב ספרדי – מנהג עדות המזרח. הכתב מכונה כתב "וועליש", לשון של מחוז ולנסיה
בספרד או כתב "מור וקציעה" כשם ספרו של הגריעב"ץ, שבו הוא מתאר את דיניו ופרטיו.
כתב תימני – מנהג עדת תימן, כולל אותיות משונות ולפופות.
כתב האדמור הזקן – כתב של חב"ד (בעל התניא).

צורת ישיבה

מהבעיות היותר נפוצות של סופרים, היא צורת הישיבה, בשעת הכתיבה. המון סופרים מרגישים תחושת ייאוש, וכאב אחרי כתיבה של שעה. לפעמים סופר יכול להיות מומחה גדול, עם כתיבה יפה ותמה, אך בשלב הקריטי של תנוחת הישיבה הוא נכשל.

צורת הישיבה, והתנוחות הרצויות, הן לא טיפ, אלא מידע חשוב ונחוץ, סופר שמפעיל לחץ לא נכון, או עיקום הגב יכול לגרום לעצמו לנזקים, לכאבי שרירים, ולכאבים בכף היד. צורת הישיבה מורכבת ממכלול של דברים, מגובה הכסא, ועד צורת השיפוע של השולחן וכו'.

כיסא

מומלץ לבחור כסא ללא ידיות, עם משענת גב. הישיבה בכסא צריכה להיות בהתאם לגובה של הסופר, כשרגליו מונחות על הרצפה, ולא באוויר. כיוונון השולחן יתבצע לפי צורת הישיבה בכסא, ולא להפך. הגב צריך להיות זקוף, בכתיבה עם גב שפוף, נגרם כאבי גב עזים, הישיבה על הכסא צריכה להיות זקופה ולא עקומה, ישיבה עקומה גורמת לתפיסת הגב , ולכאבי גב עליון, ולייאוש מהיר מהכתיבה.

שולחן סופרים

שולחן בד

לפני תחילת הכתיבה, יש לכוונן את השולחן בגובה הרצוי, בחלק השלישי של השולחן, הנקרא שולחן בד, המיועד לתת תנוחה לידיים, ושחרור לכתפיים, ולצוואר, יש כמין חצי עיגול )ירח( בצורת קשת, יש להיצמד ממש השולחן, ולתת מרחב של טפח בין הגוף לשולחן, מטרת השולחן בד, הינה לתת תנוחה טובה ליד ולשלול התאמצות ייתר של השרירים של היד.

שולחן מוצרים

מטרת השולחן המוצרים, היא להניח את כלי העבודה, קסת, דיו, קולמוסים וכו'… ברוב השולחנות הקיימים המדף, עולה ויורד לפי המידות של התלמיד.

שולחן כתיבה

מדף הכתיבה, זה עיקר השולחן, והחלק הקריטי לכתיבה, מדף זה מתכוונן, ועולה ויורד לפי צרכיו של הכותב, מדף זה אמור להיות בשיפוע לפי צרכיו של הסופר. ברוב השולחנות כיום, המדף כתיבה מגיע עם שולחן אור המיועד לכותבים עם שקפים, בדרך כלל השולחנות אור מגיעים עם דרגות אור, מומלץ לא להדליק על הדרגה הגבוהה, הגורמת לכאב בעיניים, ולבדוק שמדובר באור לד.

שולחן אור

סופרים צעירים שרוצים לחסוך במקום בביתם, ואינם כותבים הרבה זמן ביום, משתמשים במשטח אור לבד ע"ג שולחן ביתי, וכך נהנים מהיתרונות של הכתיבה ע"ג אור. משטח אור, עם 3 מצבי תאורה ומגנטים לתפיסת הקלף.

שולחן נייד

שולחן נייד מיועד לסופרים המתחילים, שולחן זה מקנה להם ניידות עם השולחן, טרם קבעו את מושבם, ואת חדר הסופרים שלהם, השולחן הינו מתכוונן, קומפקטי, ואינו תופס מרחב ומקום, הוא מגיע עם מדף מלמעלה, להנחת מוצרים, ועם אפשרות להתקנת תאורת לד קבועה. שולחן נייד מגיע עם יתרונות רבים, אך עם חיסרון לחוסר מושבות לידיים.

טיפ! כדי לאפשר כתיבה לאורך זמן יש לשמור על מרחק של 15 ס"מ בין העיניים לקלף!

מוצרי עזר

מרצע

המרצע מיועד לביצוע השרטוט, למרות שכיום קניית הקלף כלולה עם השרטוט.

סכיני גילוח

תפקידם של הסכינים, לקלף ולמחוק טעויות, בסכיני אדיסון הוותיקים משמשת הקופסא לחיתוך קצה הקולמוס כשנשחק.

מד לחות וטמפרטורה

מיועד לבדיקת אחוזי הלחות והטמפרטורה באזורי הכתיבה, והתאמת התנאים המקסימליים לכתיבה נוחה, וזרימת דיו חלקה.

מדף נירוסטה

זהו מוצר עזר המונח על מדף הכתיבה, ומיועד להפוך את מדף הכתיבה למשטח מגנטי, ע"י הלבש הנירוסטה, ניתן לתפוס את הקלף עם מגנטים.

מכשיר אדים

מפזרי אדים מיועדים כדי לשמור על לחות קבועה, שתתאים לכתיבה של הסופר, מחזיקים הרבה סופרים, במכשיר זה, ע"מ לשמר את הלחות הנצרכת.

אבקת קלף

אבקת הקלף משפרת את איכות הקלף, ותורמת לכתיבה חלקה ומהירה יותר.

מדלל דיו

מדלל דיו ניתן לערבב עם הדיו, לזרימה מהירה יותר של הדיו, וקבלת דיו דליל יותר.

רפידוגרף

רפידגורף זה עט לתיוג, זהו עט שמגיע עם מחסניות דיו, ויש לו ראש כתיבה דק בכל מיני מספרים, וקל מאוד לתייג עם זה. יש לשים לב לחברת היצרן, ישנם חברות שמערבים חומר מהחי, וישנה בעיה הלכתית לתייג עם זה.

קוטם קולמוסים

מכשיר מובנה לחידוד הקולמוס בקלות, ניתן לכוון גם זווית לאיטרים.

לומדים אקדמיה תורנית
לומדים אקדמיה תורנית
כל המידע באתר נכתב ע"י צוות האתר של מכללת 'לומדים'. המרכז המקצועי בכל רחבי הארץ לקורסים והכשרות לחרדים וגם לדתיים בכל מקצועות הקודש.
WhatsApp
Telegram
Email
Facebook
מידע נוסף בנושא סופר סתם
הכרת עולם הסתם
רקע כללי להכרת עולם הסת"ם

עולם הסת"ם, תחום מיוחד במינו שמשלב קדושה ואומנות. נעבור בצורה כללית על הכתיבה על גבי קלף, החומרים הנדרשים לכתיבה והכללים המדויקים שכל סופר סת"ם חייב לעמוד בהם.

קרא עוד »
קורסים מבוקשים
גלה את הדרך להפוך לסופר סת"ם מוסמך ב-4 חודשים בלבד. הצטרף לקורס סופר סתם וקבל הכשרה מקצועית וייחודית ע״י רבנים וסופרים מומחים, עם דגש על מיומנויות ופרקטיקה לכתיבת מזוזות, תפילין וספרי תורה. הצטרף עכשיו והתחל את מסעך להיות סופר סת"ם ברמה הגבוהה ביותר.
כלי נגישות
שנה טובה