חומר לימודי דיינות – כדאי לקרוא לפני שנגשים לבחינות

תוֹכֶן הָעִניָנִים

אברכים רבים שיושבים ולומדים ומתייגעים בתורה רואים את עצמם בהמשך דרכם מכהנים במשרות תורניות שונות כמו דיינות. כדי לעבוד כדיין הם אכן צריכים לרכוש ידע רב בחלקים רבים מתוך השו"ע כאשר זה מה שיפתח בפניהם את השערים לקראת מבחני ההסמכה וכמובן גם ההסמכה בפועל.

רבים שחולמים על המסלול הזה היו שמחים לקבל תשובות מקיפות לקראת מה הם באמת אמורים ללכת? מה כדאי שילמדו עד שיגיעו לשלב לימודי הדיינות? כיצד מתקבלת בסופו של דבר ההסמכה לדיינות וכמובן, האם לאחר ההסמכה לדיינות קל להתקבל לעבודה ומינוי כדיין?

אנחנו כאן עם כל התשובות על כל השאלות ששאלנו. ולפני כן נציג כאן את החומר לימודי דיינות:

חומר לימודי דיינות

כדי לעבור בהצלחה את מבחני הדיינות נדרש לשלוט בכל החומר הנדרש. התהליך של הבחינות נפרש על פני מספר שנים. לפניכם החומר ללימודי דיינות:

הנושאפירוטמועד הבחינה
חושן משפט חלק א'(סימנים א – ע"ד) כולל תקנות הדיון, וכולל הלכות הלוואה, טור בית יוסף שולחן ערוך- ונושא כליו.מועד תשרי
חושן משפט חלק ב'(סימנים ע"ה – קפ"ט) טור בית יוסף שולחן ערוך ונושא כליו.מועד ניסן
חושן משפט חלק ג'(סימנים קפ"ט עד הסוף) טור בית יוסף שולחן ערוך ונושא כליו.מועד מנחם אב
אבן העזרטור בית יוסף שולחן ערוך ונושא כליומועד מנחם אב

על המועמד לעמוד בתנאים הבאים:

  • נדרש להיבחן באחד משלושת הנושאים הבאים: שבת, או"ה, נידה.
  • הסמכה קודמת לרבנות (יורה יורה) מאת רב עיר, דיין או מוסד המוכר ע״י המועצה.
  • המועמד חייב להיות נשוי או לכל הפחות היה נשוי בעבר.
  • להביא המלצות מעומתות (מרבני הישיבה של המועמד) על אורך חיים התואם אופי מעמד של דיין יראי שמים.
  • על המועמד לסיים לכל הפחות שבע שנות לימוד בישיבה גבוהה ו/או כולל מוכר.
  • ניתן לגשת לבחינות רק לאחר שמלאו למועמד 25 שנה ויום אחד.

להורדת ההנחיות לנבחן במבחני דיינות לחצו כאן

איך מתחילים את לימודי הדיינות?

למעשה אדם הרואה את עצמו כדיין, יכול וצריך ללמוד היטב כבר מגיל צעיר את כל הנושאים הללו שמרכיבים את היקף ידיעותיו של הדיין כאשר הוא מבצע את תפקידו. חומר לימודי דיינות מכיל בעיקר את חלקי השו"ע כמו חושן משפט ועוד… כאשר המטרה היא שיידע לדון ולפסוק בצורה ברורה בכל המקרים שעתידים להגיע אל פתחו. הלימודים לקראת הדיינות אורכים זמן רב. לרוב מדובר בכשמונה שנים אשר במהלכם ילמד הדיין שבדרך את כל החומרים הרלוונטיים. תוך שהוא ייגש לבחינות שונות על מנת לקבל בסופו של המסלול את הסמיכה לדיינות.

כך מתקדמים למנהיגות תורנית

לימודי הדיינות הם לימודים משפטיים בעולם התורני. כאשר מדובר בלימודים שנועדו להכין את הבוגרים להשתלב בהרכבי דיינים בבתי הדין. זה לא עניין של מה בכך ובפועל מדובר בקריירה שהיא בתחום המשפט העברי. לימודי הדיינות כוללים את ההכנה לבחינות על חלקים רבים בחושן משפט כמו גם אבן העזר ונושאי הכלים. כאשר במהלך הלימודים מקבלים התלמידים את כל הידע הפרקטי הנדרש. מלבד הלמידה של כל הנושאים הרלוונטיים.

חשוב לבחור במכון לימודי מותאם שנותן את כל הכלים הנדרשים כדי שאכן אפשר יהיה להבטיח את ההצלחה במבחני הסמכה לרבנות הראשות ולזכות לתואר "ידין ידין".

חומר לימודי דיינות

האם קל להתקבל כדיין בבית הדין?

הדרישה לדיינים תמיד קיימת ואפשר לומר כי אין הקומץ משביע את הארי. העניין הוא שלא כל מי שמבקש לעבוד כדיין אכן יכול להתקבל באופן מידי. מטבע הדברים, כאשר מדובר בתפקיד חשוב ורם מעלה שכזה, אי אפשר למנות כל אדם מבלי לתהות על קנקנו. כדי להיות דיין לא די במבחנים מוצלחים בהם עמד התלמיד. חשוב לוודא כי מדובר באדם שקול, בוגר, מנוסה… וכזה שיידע להתייחס לכל הפרטים המרכיבים את הדיונים בבתי הדין. רק לאחר שאכן יתברר כי מדובר באדם משכמו ומעלה. שניתן להסתמך עליו ועל שיקול דעתו, הוא יכול להצטרף לשורות הדיינים בבית הדין. ולעשות שימוש בתואר שזכה בו בצדק וביושר – ידין ידין.

אולי יעניין אותך להמשיך לקרוא:

לומדים אקדמיה תורנית
לומדים אקדמיה תורנית
כל המידע באתר נכתב ע"י צוות האתר של מכללת 'לומדים'. המרכז המקצועי בכל רחבי הארץ לקורסים והכשרות לחרדים וגם לדתיים בכל מקצועות הקודש.
WhatsApp
Telegram
Email
Facebook
מידע נוסף בנושא דיינות ורבנות
תוצאות מבחני דיינות
איפה אפשר למצוא את תוצאות מבחני דיינות

במאמר זה אנו עוסקים בשאלה איפה ואיך ניתן למצוא את תוצאות המבחנים. סקרנו את המהות והמטרות של מבחני הדיינות, הדרכים השונות למציאת התוצאות, ההבדלים בין פלטפורמות שונות לפרסום תוצאות, מה לעשות לאחר קבלת התוצאות, והחשיבות של שקיפות והגינות בתהליך הבחינה. המאמר מספק מידע חיוני לכל מי שמעוניין להבין יותר על תהליך הכשרת הדיינים בישראל ואת השלבים הנלווים לכך.

קרא עוד »
מבחני דיינות לדוגמא
מבחני דיינות לדוגמא: הצצה לתהליך ההסמכה

הדיינות היא אחת התפקידים החשובים בעולם ההלכתי, והיא מחייבת לא רק היכרות מעמיקה עם התורה וההלכה, אלא גם הבנה רחבה של מגוון סיטואציות בחיים בהם נתקל האדם הדתי והחרדי. אולם, אילו כישורים דרושים לדיין על מנת שיהפוך לכזה?

קרא עוד »
לימודי הסמכה לרבנות באינטרנט
לימודי הסמכה לרבנות באינטרנט

בזמן שהעולם הופך להיות כל הזמן יותר דיגיטלי, גם ההשכלה הרוחנית מצאה את דרכה אל המרחב הווירטואלי. לימודי הסמכה לרבנות באינטרנט פתחו דלתות חדשות לאלפי מתלמדים ברחבי העולם, אשר מחפשים את הדרך להרחיב את ידיעותיהם ולקבל הסמכה תוך כדי התחשבות בזמנם היקר.

קרא עוד »
קורסים מבוקשים
גלה את הדרך להפוך לסופר סת"ם מוסמך ב-4 חודשים בלבד. הצטרף לקורס סופר סתם וקבל הכשרה מקצועית וייחודית ע״י רבנים וסופרים מומחים, עם דגש על מיומנויות ופרקטיקה לכתיבת מזוזות, תפילין וספרי תורה. הצטרף עכשיו והתחל את מסעך להיות סופר סת"ם ברמה הגבוהה ביותר.
כלי נגישות
שנה טובה