בחינות הסמכה לרבנות – רקע כללי לפני שנגשים לבחינות

תוֹכֶן הָעִניָנִים

ההגדרה של הסמכה לרבנות היא בעצם הענקת סמכות לאדם לפסוק פסקי הלכה על פי שיקול דעתו כשהכול כמובן על בסיס הלכתי. סמיכה לרבנות היא למעשה היתר הוראה כאשר רק רב שמוסמך אף הוא יכול לעשות זאת.

כל הצורה בה נהוג היה לתת סמיכה בעבר כבר לא מוכרת כיום ואין לנו למעשה את הסמיכה לרבנות כפי שמקובל היה בעבר. עם זאת, כיום מתן סמיכה של רב לתלמיד עדיין קיימת כאשר לצורך קבלת הסמיכה לרבנות אמור התלמיד ללמוד ולעבור את כל המבחנים הנדרשים.

הסמיכה המקורית כפי שהייתה מקובלת בימי חז"ל

בימי חז"ל יכלו לפסוק בכל ענייני ההלכת כמו דיני טומאה וטהרה או דיני איסור והיתר גם מי שלא היה רב או מורה הוראה. די היה בידיעת ההלכה. הסמיכה שכן הייתה מוכרת בימי חז"ל היו בנושאים מאוד ספציפיים כמו דיני נפשות, דיני קנסות ודיני קידוש החודש. כך גם היו דינים שונים שחייבו הכרעה של רבנים מוסמכים.

בתקופתו של רבי יהודה הנשיא נקבע כי רק תלמיד שנטל רשות מרבו יכול להורות בכל תחום. לקראת סיום תקופת הראשונים החלו לכנות את המושג הזה של נטילת רשות מרבו בהגדרה 'סמיכה'. באותם ימים היו גם כאלה שסברו כי רק מי שקבל סמיכה יוכל לעסוק בכל הנשואים הקשורים לענייני גיטין וחליצה.

הסמכה לרבנות על ידי הרבנות הראשית לישראל

הרבנות הראשית לישראל היא למעשה הגוף המסמיך לרבנות כאשר ההסמכה יכולה להינתן אך ורק לאנשים שעברו את כל המסלול הנדרש. זה כולל לימודים במגוון רחב של נושאים ואחריהם סדרה של מבחנים.

ארבע הסמכויות לרבנות הן:

בפועל ישנן ארבע הסמכות שונות אותם הרבנות הראשית מעניקה לאלו שנבחנו.

1. רב שכונה – תעודת "יורה יורה"

רב שכונה אמור להיות בקי בכל הנושאים הרלוונטיים כאשר מדובר בעיקר בענייני נידה, שבת, איסור והיתר. בנושאים אלו המבחנים הם חובה. מעבר לכך עליו לעבור 3 בחינות נוספות מתוך המתכונת שמפרסמת הרבנות הראשית. הבחירה היא מתוך הנושאים הבאים: הלכות חופה וקידושין, הלכות אבלות, הלכות מקוואות, הלכות תפילה הלכות ברכות והלכות בית הכנסת או הלכות התלויות בארץ.

2. רב מושב

בחינות לזכאות לרב מושב – המבקש חייב לעבור שש בחינות שכולן חובה. הנושאים עליהם הוא ייבחן הם הסמכויות לרבנות והן:

  • הלכות שבת.
  • איסור והיתר.
  • נידה.
  • אבלות.
  • עירובין.
  • חופה וקידושין.

3. רב אזורי

בחינות לזכאות לרב אזורי – המבקש צריך לעבור 9 בחינות חובה.

4. רב העיר

זכאות לכושר לרב עיר- המבקש צריך לעבור 11 בחינות חובה ובחינה בע"פ בפני ועדה. תעודת הכשירות לרב עיר ניתנת לצד אישור מועצת הרבנות הראשית לישראל. הסכם הוראה דיין – היתר הוראה ידין ידין – לקבלת סמיכה 'ידין ידין' אמור המבקש לעבור מבחנים על דיני ממונות ואישות, המוסמך לרב ייקרא דיין.

היכן לומדים לרבנות?

אנשים שרואים את עצמם מסוגלים להיכנס לנעליו הגדולות של רב מורה הוראה, אמורים לרכוש את כל הידע הנדרש בכל הנושאים הרלוונטיים כאשר יש סדר לימודים קבוע וידוע מראש. כדי להתכונן כראוי לקראת המבחנים, חשוב לפנות אל מכון לימודים המציע את השירות הספציפי הזה של הכנה לקראת מבחנים 'יורה יורה' או 'ידין ידין' כמו גם שאר הסמיכות שמנינו לעיל כמו היתר הוראה לרב עיר או מושב.

האם נשים יכולות לקבל סמיכה לרבנות?

ביהדות האורתודוקסית לא היה מקובל מעולם כי אישה תכהן כ'רבה' (להבדיל מההגדרה 'רבנית' שהיא למעשה מכונה כך משום היותה אשתו של רב) או פוסקת בענייני הלכות. למרות שגם אישה יכולה ואפילו צריכה ללמוד את כל ההלכות שרלוונטיות לגביה, עם זאת היא לא לומדת בעיון כפי שנצרך מצד רב.

בעולם הגדול ישנם מקומות בהם נשים לומדות לרבנות והן אף מכהנות בתחום אך היהדות האורתודוקסית מעולם לא הסכימה עם דבר כזה. עם זאת יש נושאים הלכתיים שונים כמו בענייני נשים, טהרת המשפחה וכו', שם יש כן נשים שמקבלות סוג של סמיכה להכריע בנושאים שונים כאשר הן מעבירות את המידע אל הרב לאור הבדיקות שהן מבצעות במקומות או בסיטואציות בהם הרב מנוע מלבדוק.

לימודים לחרדיים
לומדים אקדמיה תורנית

לסיכום : תהליך הסמכה לרבנות דורש הרבה ידע וניסיון בתחום היהדות. איך עוברים את התהליך? אנחנו כאן בלומדים SHOPS פתחנו ידע רב בנושאים הבסיסיים להכשרה לרבנות ניתן גם להתעניין בקורסים שונים עם מקצוע בעולם היהדת כגון משגיח כשרות, קורס סופר סתם ועוד »

לומדים אקדמיה תורנית
לומדים אקדמיה תורנית
כל המידע באתר נכתב ע"י צוות האתר של מכללת 'לומדים'. המרכז המקצועי בכל רחבי הארץ לקורסים והכשרות לחרדים וגם לדתיים בכל מקצועות הקודש.
WhatsApp
Telegram
Email
Facebook
מידע נוסף בנושא דיינות ורבנות
תוצאות מבחני דיינות
איפה אפשר למצוא את תוצאות מבחני דיינות

במאמר זה אנו עוסקים בשאלה איפה ואיך ניתן למצוא את תוצאות המבחנים. סקרנו את המהות והמטרות של מבחני הדיינות, הדרכים השונות למציאת התוצאות, ההבדלים בין פלטפורמות שונות לפרסום תוצאות, מה לעשות לאחר קבלת התוצאות, והחשיבות של שקיפות והגינות בתהליך הבחינה. המאמר מספק מידע חיוני לכל מי שמעוניין להבין יותר על תהליך הכשרת הדיינים בישראל ואת השלבים הנלווים לכך.

קרא עוד »
מבחני דיינות לדוגמא
מבחני דיינות לדוגמא: הצצה לתהליך ההסמכה

הדיינות היא אחת התפקידים החשובים בעולם ההלכתי, והיא מחייבת לא רק היכרות מעמיקה עם התורה וההלכה, אלא גם הבנה רחבה של מגוון סיטואציות בחיים בהם נתקל האדם הדתי והחרדי. אולם, אילו כישורים דרושים לדיין על מנת שיהפוך לכזה?

קרא עוד »
לימודי הסמכה לרבנות באינטרנט
לימודי הסמכה לרבנות באינטרנט

בזמן שהעולם הופך להיות כל הזמן יותר דיגיטלי, גם ההשכלה הרוחנית מצאה את דרכה אל המרחב הווירטואלי. לימודי הסמכה לרבנות באינטרנט פתחו דלתות חדשות לאלפי מתלמדים ברחבי העולם, אשר מחפשים את הדרך להרחיב את ידיעותיהם ולקבל הסמכה תוך כדי התחשבות בזמנם היקר.

קרא עוד »
קורסים מבוקשים
גלה את הדרך להפוך לסופר סת"ם מוסמך ב-4 חודשים בלבד. הצטרף לקורס סופר סתם וקבל הכשרה מקצועית וייחודית ע״י רבנים וסופרים מומחים, עם דגש על מיומנויות ופרקטיקה לכתיבת מזוזות, תפילין וספרי תורה. הצטרף עכשיו והתחל את מסעך להיות סופר סת"ם ברמה הגבוהה ביותר.
כלי נגישות
שנה טובה