מתי צריך לעשות בדיקת תפילין

תוֹכֶן הָעִניָנִים

האם יש עניין למסור את התפילין לבדיקה? מה הדין אם אנחנו רואים שבתי התפילין ניזוקו, התנפחו, התקלפו או חלילה נחשפו למים או גרוע מכך, נפלו למים עמוקים? אז מתי צריך לעשות בדיקת תפילין? אנחנו לומדים – אקדמיה תורנית נסביר לכם הכל בפוסט זה.

מתי צריך לעשות בדיקת תפילין ואיך זה נעשה בפועל?

לרוב התפילין נבדקות בעת הייצור שלהן לפני שמכנסים את הפרשיות אל תוך בתי התפילין. יש להן 'דיני חזקה' ולמעשה על פי דין תפילין כאלה לא מחויבות בבדיקה. במיוחד אם אין כל סיבה הנראית לעין כי נגרם נזק כל שהוא לתפילין או לפרשיות שבתוכן במהלך הזמן. אך אנחנו יודעים שאנשים רבים מוסרים את התפילין לבדיקה אחת לשנה בייחוד לקראת ימי הדין לקראת ראש השנה ויום הכיפורים. בעיקר כך מקובל בקרב חסידי חב"ד. קהילות אחרות מקפידות על בדיקה של אחת לארבע שנים וכל זה גם אם אין כל סיבה המצדיקה את הדבר.

מקובל למסור את התפילין לבדיקה. גם בזמן של מצוקה חלילה. בעת חולי או כל צרה אחרת. כאשר לא פעם מתברר כי אכן ישנה תקלה כלשהי באחת האותיות או המילים שבפרשיות התפילין. יחד עם בדיקת התפילין נהוג למסור גם את המזוזות לבדיקה של סופר סת"ם מומחה.

חייבים לשלוח את התפילין לבדיקה?

כאשר אדם מגלה כי התפילין שלו ניזוקו, אם זה חלילה כאשר הם נחשפו למים. אם הבתים מתחילים להתקלף, הם מתנפחים. הם נראים דהויים לאחר חשיפה ארוכה לשמש. בכל המקרים הללו יש לחוש שמא נפגמה כשרות התפילין.

במקרים כאלו רק בדיקה של סופר סת"ם תוכל לוודא, האם התפילין עדיין כשרות או שהן חלילה נפגמו.

גם תפילין שהתקבלו בירושה או תפילין שלא היו בשימוש משך זמן ארוך. ראוי שייבדקו על ידי סופר סת"ם מומחה.

האם תפילין חדשות כשרות יותר?

יש כאלה המנסים לטעון כי תפילין שזה עתה נקנו ממוכר שנראה אדם הגון. הם תפילין שאין צורך למהר ולבדוק. חשוב לדעת שלא פעם כבר קרה ונפתחו תפילין שהיו ממש חדשות. והתברר כי הייתה רמאות והונאה של ממש בכל מה שקשור בהכנה נכונה של התפילין על פי ההלכה וכי הפרשיות בפנים אינן כשרות. כבר היו מקרים אשר בהם הפרשיות היו ריקות לחלוטין. או שהפרשיות נכתבו על נייר רגיל ולא על קלף כפי שדורשת ההלכה. כך שבהחלט חשוב לדעת שהגיל של התפילין הוא לא זה מה שקובע.

אז לפני הכול, חשוב תמיד להדר ולפנות אל אדם ירא שמים שיכין את התפילין. אדם הגון ומוכר שיש לו גם כשרות והסמכה לעסוק בייצור והכנה של התפילין. כאשר יש לכם הבטחה, כי אכן מדובר באדם ירא שמים. שגם רבנים סומכים עליו ועל דעתו. אתם יכולים להיות רגועים כי אכן התפילין ייכתבו ויהיו כשרים.

שיפוץ של הבתים והרצועות

אז התמקדנו בעיקר בנושא הזה של הבתים ולא בכדי. הבתים הם החלק הנסתר שבתוך בתי התפילין ואנחנו אף פעם לא יכולים לדעת מה קורה בפנים מבלי לפתוח את בתי התפילין. אך האמת היא שגם הבתים וגם הרצועות זקוקות לחידוש מידי פעם על מנת שהם יהיו מהודרים וכשרים להנחה.

בתי התפילין זקוקים לעיתים לצביעה מחדש. הרצועות שהם החלק הזול יותר. ניתנות להחלפה בעת הצורך אף אפשר גם לצבוע אותן.

כאשר תמסרו את התפילין לשם כך לאנשי מקצוע מומחים. תוכלו להיות רגועים ובטוחים כי אכן התפילין יעברו את התהליך הנכון להם. ואתם תקבלו אותן חדשות ובוהקות ומה שהכי חשוב כשרות ומהודרות בתכלית ההידור.

אולי יעניין אותך לקרוא על:

לומדים אקדמיה תורנית
לומדים אקדמיה תורנית
כל המידע באתר נכתב ע"י צוות האתר של מכללת 'לומדים'. המרכז המקצועי בכל רחבי הארץ לקורסים והכשרות לחרדים וגם לדתיים בכל מקצועות הקודש.
WhatsApp
Telegram
Email
Facebook
מידע נוסף בנושא תפילין
עד מתי מותר להניח תפילין
עד מתי באמת מותר להניח תפילין במהלך היום

במאמר זה נעסוק בהבנת זמני הנחת תפילין על פי ההלכה, מעלות השחר ועד שקיעת החמה. נבחן את ההלכות המפורטות בשולחן ערוך, הטעמים מאחורי האיסור להניח תפילין בלילה, וכיצד הזמנים הללו משתנים בהתאם למיקום ולעונות השנה. המאמר יספק הדרכה למתפללים על כיצד לשמור על המצווה בכבוד, ויתן טיפים לשמירה על קדושת התפילין. מטרת המאמר היא להעשיר את הידע ההלכתי ולעזור למבקשים להניח תפילין לקיים את המצווה בצורה הטובה ביותר.

קרא עוד »
מפעל לייצור תפילין
איפה יש מפעל לייצור תפילין? רשימת המפעלים המובילים

מפעלי הייצור של תפילין מתמחים בייצור מגוון של תפילין, כולל תפילין של ראש, תפילין של זרוע ותפילין של ראש וזרוע. התפילין עשויים מעור בקר טהור ומכילים קלף כתוב בידי סופר סמוך. תוכן הקלף ואופן כתיבתו נמצאים בהתאם להלכות היהודיות המסורתיות.

קרא עוד »
צביעת רצועות תפילין עשה זאת בעצמך
צביעת רצועות תפילין עשה זאת בעצמך

הרבה אנשים בוחרים לצבוע את רצועות התפילין בעצמם, וזה משמש גם כחלק מהקשר המיוחד והאינטימי שהם מתקיימים עם התפילין. צביעת רצועות התפילין יכולה להיות חוויה מרגשת ומשמעותית, ובזמן הצביעה ניתן להתפלל ולהתרכז בקדושת התפילין ובמצוות המתקיימת במעשה זה.

קרא עוד »
קורסים מבוקשים
גלה את הדרך להפוך לסופר סת"ם מוסמך ב-4 חודשים בלבד. הצטרף לקורס סופר סתם וקבל הכשרה מקצועית וייחודית ע״י רבנים וסופרים מומחים, עם דגש על מיומנויות ופרקטיקה לכתיבת מזוזות, תפילין וספרי תורה. הצטרף עכשיו והתחל את מסעך להיות סופר סת"ם ברמה הגבוהה ביותר.
כלי נגישות
שנה טובה