תהליך ייצור תפילין – הכנת הבתים ועד לתפילין מוכנות וכשרות

תוֹכֶן הָעִניָנִים

תהליך יצור תפילין הוא תהליך מדויק ומפורט שדורש מיומנות ומקצועיות מצד היוצרים של התפילין. כל הפרטים הקטנים נבדקים ומבודקים כדי לוודא שהתפילין מוכנים וכשרים לשימוש. בכל פעם שאדם מתפלל עם התפילין. בהכנת התפילין עד שהן מוכנות וכשרות להנחה יש הרבה מאוד הלכות. וגם הרבה תהליכים עד שאכן התפילין מוכנות בצורה המושלמת שלהן.

בתי התפילין נעשים מעור של בהמה כאשר ישנה העדפה לעור של בהמה גסה. עור כזה יהיה חזק יותר, הבתים יהיו איכותיים יותר והתוצאה לרוב תהיה הרבה יותר עמידה וטובה.

תהליך ייצור תפילין:

אנחנו כאן עם השלבים של תהליך ייצור תפילין.

שלב ראשון – הכנת הבתים

זהו תהליך שבו יוצרים את בתי התפילין מחלקי עור של בהמה גסה. צפו בסרטון הבא ותכלו לראות את התהליך במפעל לייצור בתי תפילין.

שלב שני – גימור הבתים בבתי מעכרים

בשלב זה הבתים מגיעים אל משפצי התפילין (בתי מעכרים). שהם הופכים את העור המגושם לבית תפילין יפה ומשורטט. צפו בסרטון הבא שמציג את התהליך בצורה ברורה.

שלב שלישי – כתיבת התפילין ע״י סופר סתם

לאחר שיש את בתי התפילין צריך להשיג את הפרשיות עצמן, שנכתבות ע״י סופר סת״ם יראי שמיים. בסרטון הבא ניתן לראות כיצד סופר הסתם כותב על הקלף.

שלב רביעי – הכנסת הפרשיות אל הבתים

בשלב זה כבר יש לנו הכל מוכן, רק צריך להכניס את הפרשיות לתוך הבתים. ולאחר מכן לסגור ולתפור את התפילין שיהיו אטומות. בסרטון הבא ניתן לראות איך מכניסים את הפרשיות לבתים.

שלב אחרון – הוספת הרצועות

בסיום לוקחים את הרצועות של התפילין וקושרים אותם אל הבתים. צפו בסרטון הבא לראות איך זה נעשה.

בתי התפילין והכנסת הפרשיות

על בית התפילין יש לנו שני סוגים של האות שין הבולטים על גבי הבית. יש שין עם שלושה ראשים ויש שין עם ארבעה ראשים. הסיבה לכך היא כי בלוחות ראשונים היו שלוש ובלוחות שניים היו ארבע.

לאחר שישנם הבתים מוכנים יש להכניס לתוכם את פרשיות התפילין.

ראשית יש לחלק בין בתי התפילין של ראש ושל יד.

תפילין של ראש מחולקות לארבע תאים כאשר בכל אחד מהם מוכנסת פרשייה אחרת. ארבעת התאים הם כנגד ארבעת החושים שיש לנו בראש. ראיה, שמיעה, ריח וטעם.

בתי התפילין והכנסת הפרשיות

הפרשיות שאותם מכנסים אל תוך התפילין של ראש הן:

"קדש כל בכור…"

"והיה כי יביאך…"

"שמע ישראל"

"והיה אם שמע"

בבית התפילין של יד יש רק תא אחד וזהו כנגד חוש המישוש.

פרשיות התפילין – מיקומם ואופן ההכנסה שלהם אל בתי התפילין

הכנת הפרשיות לקראת ההכנסה שלהם אל תוך הבתים

נהוג לגלגל כל פרשייה בפני עצמה מהסוף להתחלה ובכל שלב בתהליך יש לומר בפה –  לשם קדושת תפילין. קושרים כל פרשייה באמצעות שיער של עגל כאשר גם כאן יש לציין בכל שלב לשם קדושת תפילין.  עוטפים בנייר מיוחד את הפרשייה שגולגלה וקושרים שוב בשיער עגל כפי שמקובל כהלכה למשה מסיני מכניסם את הפרשייה הראשונה אל תוך התא הראשון כשהוא קשור היטב ועטוף כפי שמקובל על פי ההלכה. כך מכינים את שאר הפרשיות כולן, כל אחת בפני עצמה. לאחר מכן תופרים את הבית וסוגרים למעשה את הפתח שבתחתית הבית. התפירה צריכה להיעשות באמצעות חוטים מיוחדים המיוצרים מגידים של שור. התפירה נעשית לאחר ששולפים את השיער שבזה כרכו את הפרשיות בתוך הבתים כאשר השיער אמור לבצבץ מתוך הבית

בתפילין יוצרים 12 חורים כנגד 12 שבטים ויש הלכות מיוחדות איך ובאיזה סדר תופרים את הבית דרך החורים הללו עם החוט המיוחד העשוי גיד. אחרי התפירה מיישמים אבקת עור כדי לסגור את החריץ על הבית שנפתח כדי להכניס את הפרשיות. לאחר מכן מורחים שכבה של דבק . לאחר הייבוש של דבק מבצעים שיוף והחלקה, של הבית ומכינים אותו לצביעה. ראשית יש להסיר את האבק ורק אחר כך אפשר לצבוע את הבית.

לאחר הצביעה יש שוב צורך לשייף ולבצע החלקה ואחר כך מכניסים את הרצועות.

להרשמה ל- קורס שיפוץ תפילין לחצו כאן | לרכישת תפילין מהודרת לחצו כאן

המאמר בשיתוף תפילין ישראל

לומדים אקדמיה תורנית
לומדים אקדמיה תורנית
כל המידע באתר נכתב ע"י צוות האתר של מכללת 'לומדים'. המרכז המקצועי בכל רחבי הארץ לקורסים והכשרות לחרדים וגם לדתיים בכל מקצועות הקודש.
WhatsApp
Telegram
Email
Facebook
מידע נוסף בנושא תפילין
עד מתי מותר להניח תפילין
עד מתי באמת מותר להניח תפילין במהלך היום

במאמר זה נעסוק בהבנת זמני הנחת תפילין על פי ההלכה, מעלות השחר ועד שקיעת החמה. נבחן את ההלכות המפורטות בשולחן ערוך, הטעמים מאחורי האיסור להניח תפילין בלילה, וכיצד הזמנים הללו משתנים בהתאם למיקום ולעונות השנה. המאמר יספק הדרכה למתפללים על כיצד לשמור על המצווה בכבוד, ויתן טיפים לשמירה על קדושת התפילין. מטרת המאמר היא להעשיר את הידע ההלכתי ולעזור למבקשים להניח תפילין לקיים את המצווה בצורה הטובה ביותר.

קרא עוד »
מפעל לייצור תפילין
איפה יש מפעל לייצור תפילין? רשימת המפעלים המובילים

מפעלי הייצור של תפילין מתמחים בייצור מגוון של תפילין, כולל תפילין של ראש, תפילין של זרוע ותפילין של ראש וזרוע. התפילין עשויים מעור בקר טהור ומכילים קלף כתוב בידי סופר סמוך. תוכן הקלף ואופן כתיבתו נמצאים בהתאם להלכות היהודיות המסורתיות.

קרא עוד »
צביעת רצועות תפילין עשה זאת בעצמך
צביעת רצועות תפילין עשה זאת בעצמך

הרבה אנשים בוחרים לצבוע את רצועות התפילין בעצמם, וזה משמש גם כחלק מהקשר המיוחד והאינטימי שהם מתקיימים עם התפילין. צביעת רצועות התפילין יכולה להיות חוויה מרגשת ומשמעותית, ובזמן הצביעה ניתן להתפלל ולהתרכז בקדושת התפילין ובמצוות המתקיימת במעשה זה.

קרא עוד »
קורסים מבוקשים
גלה את הדרך להפוך לסופר סת"ם מוסמך ב-4 חודשים בלבד. הצטרף לקורס סופר סתם וקבל הכשרה מקצועית וייחודית ע״י רבנים וסופרים מומחים, עם דגש על מיומנויות ופרקטיקה לכתיבת מזוזות, תפילין וספרי תורה. הצטרף עכשיו והתחל את מסעך להיות סופר סת"ם ברמה הגבוהה ביותר.
כלי נגישות
שנה טובה