צביעת רצועות תפילין עשה זאת בעצמך

תוֹכֶן הָעִניָנִים

כל מה שקשור להלכות תפילין יש בהם הלכות שנתנו למשה מסיני. על פי המובא שולחן ערוך סימן ל"ג סעיף ג', יש לצבוע את רצועות התפילין בשחור. על פי דין זה לא מופיע כי יש לצבוע את הרצועות משני צידיהן אך על פי הרמב"ם וכך גם על פי האר"י יש לצבוע את רצועות התפילין משני הצדדים.

יש רבים שנוהגים לצבוע דווקא רק צד אחד של הרצועות. כאשר הם מסתמכים על שיטות מסוימות בהלכה. ברור שצביעה כזו קלה יותר מצביעה דו צדדית וזוהי גם שיטה זולה יותר היות ויש כאן חיסכון מהותי בצבע. בעבר הייתה לזה משמעות רבה יותר היות והצבע נחשב היה יקר יותר. וכן אופן הצביעה היה בצורה שונה שאכן השפיע על מורכבות העבודה בצביעה הדו צדדית. כיום ישנו מכשור מתקדם ואפשרות לצביעה דו צדדית בקלות רבה. כל מכון וכל מפעל לייצור תפילין מהודרות מציע היום צביעת רצועות תפילין משני הצדדים. כאשר על פי רוב השיטות מדובר בצביעה שהיא הרבה יותר מהודרת.

העור ממנו מייצרים את רצועות התפילין

ישנם שני סוגים של עור מהם אפשר לייצר את רצועות התפילין. יש את רצועת העור העליונה ויש את זו הפנימית. העור העליון הוא תמיד חזק יותר וכל מה שמייצרים באמצעותו יהיה גם חזק ואיכותי יותר לאורך זמן. העור התחתון נחשב לאיכותי פחות. הפקת סוגי העור נעשית על ידי חיתוך של העור לאחר הסרתו מהבהמה באמצע עובי העור. כאשר כך נשארים לנו שני החלקים, העליון והתחתון.

תהליך העיבוד של רצועות התפילין

ברצועות העור המיוצרות מהעור העליון נעשה עיבוד ידני שזה עיבוד מהודר יותר. כאשר אין כל מגע חשמלי במהלך העיבוד. את הרצועות מעור זה צובעים רק מצד אחד. בגלל שהכול נעשה בעיבוד ידני יש את היתרון של הידור והכנה לשם מצווה. לעיתים מעבדים גם את העורות האלה בעזרת מכונה. וגם בשעת עיבוד המכונה אומר המפעיל לשם קדושת תפילין אך עדיין את המחשבה 'לשמה' משך זמן העיבוד.

רצועות תפילין

בהכנת הרצועות מעור תחתון העיבוד חייב להיעשות בעזרת מכונה. הרצועות הללו כשרות מלכתחילה אך הן לא נחשבות מהודרות. כמו אלו העשויות עור עליון, במיוחד אם הכול נעשה באופן ידני בהכנת רצועות אלו. רצועות עור העשויות עור תחתון נוטות להימתח ולהיקרע עם הזמן. ובשנים האחרונות כמעט ולא נעשה בהם שימוש.

צביעת הרצועות

למעשה אין הבדל לגבי הצביעה של הרצועות בין הסוגים השונים. ובכל מקרה תמיד אפשר לבחור ולצבוע את הרצועות רק מצד אחד או משני צדדים. כשזה נעשה על ידי הספגה של הרצועה בתוך הדיו. לא חייבים למסור את העבודה לאיש מקצוע. באמצעות צבע מתאים והוראות מדויקות תוכלו לעשות את העבודה בכוחות עצמכם ובאופן מושלם ממש!

לקורס שיפוץ תפילין לחץ כאן

לומדים אקדמיה תורנית
לומדים אקדמיה תורנית
כל המידע באתר נכתב ע"י צוות האתר של מכללת 'לומדים'. המרכז המקצועי בכל רחבי הארץ לקורסים והכשרות לחרדים וגם לדתיים בכל מקצועות הקודש.
WhatsApp
Telegram
Email
Facebook
מידע נוסף בנושא תפילין
עד מתי מותר להניח תפילין
עד מתי באמת מותר להניח תפילין במהלך היום

במאמר זה נעסוק בהבנת זמני הנחת תפילין על פי ההלכה, מעלות השחר ועד שקיעת החמה. נבחן את ההלכות המפורטות בשולחן ערוך, הטעמים מאחורי האיסור להניח תפילין בלילה, וכיצד הזמנים הללו משתנים בהתאם למיקום ולעונות השנה. המאמר יספק הדרכה למתפללים על כיצד לשמור על המצווה בכבוד, ויתן טיפים לשמירה על קדושת התפילין. מטרת המאמר היא להעשיר את הידע ההלכתי ולעזור למבקשים להניח תפילין לקיים את המצווה בצורה הטובה ביותר.

קרא עוד »
מפעל לייצור תפילין
איפה יש מפעל לייצור תפילין? רשימת המפעלים המובילים

מפעלי הייצור של תפילין מתמחים בייצור מגוון של תפילין, כולל תפילין של ראש, תפילין של זרוע ותפילין של ראש וזרוע. התפילין עשויים מעור בקר טהור ומכילים קלף כתוב בידי סופר סמוך. תוכן הקלף ואופן כתיבתו נמצאים בהתאם להלכות היהודיות המסורתיות.

קרא עוד »
קורסים מבוקשים
גלה את הדרך להפוך לסופר סת"ם מוסמך ב-4 חודשים בלבד. הצטרף לקורס סופר סתם וקבל הכשרה מקצועית וייחודית ע״י רבנים וסופרים מומחים, עם דגש על מיומנויות ופרקטיקה לכתיבת מזוזות, תפילין וספרי תורה. הצטרף עכשיו והתחל את מסעך להיות סופר סת"ם ברמה הגבוהה ביותר.
כלי נגישות
שנה טובה