מהם הפרשיות בתוך תפילין

תוֹכֶן הָעִניָנִים

בתפילין יש לנו שלושה חלקים. הבתים, הפרשיות והרצועות. הפרשיות מוסתרות בתוך הבתים אך הם בעצם החלק העיקרי של התפילין.

מהם הפרשיות ומה כתוב בהם? נלמד בהמשך.

אז מה כתוב בתוך פרשיות התפילין?

למעשה הפרשיות הכתובת בתוך התפילין של ראש ושל יד הן זהות. ההבדל הוא שבתפילין של יד הפרשיות כתובת על קלף אחד שהוא כעין מגילה אחת ארוכה, לעומת התפילין של ראש שם הפרשיות כתובות על ארבע קלפים נפרדים.

חשוב להבין שהפרשיות זה החלק בו הכי חשוב להקפיד ולהדר ועל כן אם אין לכם אפשרות לרכוש תפילין מהודרות יקרות, עדיף שתהדרו בפרשיות יותר מאשר בבתי התפילין.

מה התוכן הכתובת בפרשיות התפילין?

בפרשיות התפילין כתובות פרשיות של שלושה עניינים מרכזיים.

  1. "קדש לי כל בכור" (ספר שמות י"ג א'-י') – זה למעשה סיפור הלידה של עם ישראל בעת יציאת מצרים כאשר יש גם דגש על הזיקה הישירה שלנו לארץ ישראל שהיא ארץ זבת חלב ודבש.
  2. "והיה כי יביאך" (שמות י"א – ט"ז) – פרשיה המדגישה את היותנו עם מיוחד. כפי שמשה רבינו אמר לפרעה – "בני בכורי ישראל". הכוונה היא שאנחנו עם סגולה בפני בורא עולם. בפרשיה מודגשת הייחודיות של בכורי ישראל לעומת בכורי מצרים.
  3. "שמע ישראל" "והיה אם שמוע" (דברים ט' ודברים י"א, י"ג – כ"א) זוהי קבלת עול מלכות שמים ועול המצוות.

מובא שכביכול גם לקב"ה יש תפילין וישנו צד משותף לתפילין שלנו לתפילין של בורא עולם בשלושת היסודות הללו.

"אחד" – הקב"ה.

"עמך" – עם ישראל.

"בארץ" – ארץ ישראל.

זוהי הייחודיות של הקשר שקיים ביננו לבין הקב"ה ולקדושת ארץ ישראל.

זהו הנוסח המלא בתוך פרשיות התפילין:

"קדש לי כל בכור"" – ספר שמות, פרק י"ג, פסוקים א'–י':

"קַדֶּשׁ לִי כָל בְּכוֹר … וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אֶל-הָעָם זָכוֹר אֶת-הַיּוֹם הַזֶּה אֲשֶׁר יְצָאתֶם מִמִּצְרַיִם מִבֵּית עֲבָדִים … שִׁבְעַת יָמִים תֹּאכַל מַצֹּת וּבַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי חַג לַה' … וְהִגַּדְתָּ לְבִנְךָ בַּיּוֹם הַהוּא לֵאמֹר בַּעֲבוּר זֶה עָשָׂה ה' לִי בְּצֵאתִי מִמִּצְרָיִם. וְהָיָה לְךָ לְאוֹת עַל-יָדְךָ וּלְזִכָּרוֹן בֵּין עֵינֶיךָ לְמַעַן תִּהְיֶה תּוֹרַת ה' בְּפִיךָ כִּי בְּיָד חֲזָקָה הוֹצִאֲךָ ה' מִמִּצְרָיִם. וְשָׁמַרְתָּ אֶת-הַחֻקָּה הַזֹּאת לְמוֹעֲדָהּ מִיָּמִים יָמִימָה."

"והיה כי יביאך"" – ספר שמות, פרק י"ג, פסוקים י"א–ט"ז:

"וְהָיָה כִּי יְבִאֲךָ ה' אֶל-אֶרֶץ הַכְּנַעֲנִי כַּאֲשֶׁר נִשְׁבַּע לְךָ וְלַאֲבֹתֶיךָ וּנְתָנָהּ לָךְ. וְהַעֲבַרְתָּ כָל-פֶּטֶר רֶחֶם לַה' … וַיְהִי כִּי-הִקְשָׁה פַרְעֹה לְשַׁלְּחֵנוּ וַיַּהֲרֹג ה' כָּל-בְּכוֹר בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם מִבְּכֹר אָדָם וְעַד-בְּכוֹר בְּהֵמָה עַל-כֵּן אֲנִי זֹבֵחַ לַה' כָּל-פֶּטֶר רֶחֶם הַזְּכָרִים וְכָל בְּכוֹר בָּנַי אֶפְדֶּה. וְהָיָה לְאוֹת עַל-יָדְכָה וּלְטוֹטָפֹת בֵּין עֵינֶיךָ כִּי בְּחֹזֶק יָד הוֹצִיאָנוּ ה' מִמִּצְרָיִם."

"שמע ישראל"" – ספר דברים, פרק ו', פסוקים ד'–ט':

"שְׁמַע יִשְׂרָאֵל ה' אֱלֹהֵינוּ ה' אֶחָד. וְאָהַבְתָּ אֵת ה' אֱלֹהֶיךָ בְּכָל-לְבָבְךָ וּבְכָל-נַפְשְׁךָ וּבְכָל מְאֹדֶךָ. וְהָיוּ הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם עַל-לְבָבֶךָ. וְשִׁנַּנְתָּם לְבָנֶיךָ וְדִבַּרְתָּ בָּם בְּשִׁבְתְּךָ בְּבֵיתֶךָ וּבְלֶכְתְּךָ בַדֶּרֶךְ וּבְשָׁכְבְּךָ וּבְקוּמֶךָ. וּקְשַׁרְתָּם לְאוֹת עַל-יָדֶךָ וְהָיוּ לְטֹטָפֹת בֵּין עֵינֶיךָ. וּכְתַבְתָּם עַל מְזֻזוֹת בֵּיתֶךָ וּבִשְׁעָרֶיךָ."

"והיה אם שמֹע"" – ספר דברים, פרק י"א, פסוקים י"ג–כ"א:

"וְהָיָה אִם שָׁמֹעַ תִּשְׁמְעוּ אֶל מִצְו‍ֹתַי אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוֶּה אֶתְכֶם … וְנָתַתִּי מְטַר אַרְצְכֶם בְּעִתּוֹ … הִשָּׁמְרוּ לָכֶם פֶּן יִפְתֶּה לְבַבְכֶם וְסַרְתֶּם וַעֲבַדְתֶּם אֱלֹהִים אֲחֵרִים וְהִשְׁתַּחֲוִיתֶם לָהֶם … וְשַׂמְתֶּם אֶת דְּבָרַי אֵלֶּה עַל לְבַבְכֶם וְעַל נַפְשְׁכֶם וּקְשַׁרְתֶּם אֹתָם לְאוֹת עַל-יֶדְכֶם וְהָיוּ לְטוֹטָפֹת בֵּין עֵינֵיכֶם. וְלִמַּדְתֶּם אֹתָם אֶת בְּנֵיכֶם לְדַבֵּר בָּם בְּשִׁבְתְּךָ בְּבֵיתֶךָ וּבְלֶכְתְּךָ בַדֶּרֶךְ וּבְשָׁכְבְּךָ וּבְקוּמֶךָ. וּכְתַבְתָּם עַל מְזוּזוֹת בֵּיתֶךָ וּבִשְׁעָרֶיךָ. …"

ראוי כמובן שסופר סת"ם ירא שמים יכתוב את הפרשיות הללו, תוך הקפדה ודקדוק על כל כללי ההלכה ועל כל תג ותג.

מעניין אתכם ללמוד להיות סופרי סתם או משפצי תפילין או מגיהים? אנו באקדמיה התורנית לומדים מכשירים אלפי בוגרים במקצועות קודש אלו. לפניכם הקורסים שלנו:

פרשיות התפילין
לומדים אקדמיה תורנית
לומדים אקדמיה תורנית
כל המידע באתר נכתב ע"י צוות האתר של מכללת 'לומדים'. המרכז המקצועי בכל רחבי הארץ לקורסים והכשרות לחרדים וגם לדתיים בכל מקצועות הקודש.
WhatsApp
Telegram
Email
Facebook
מידע נוסף בנושא סופר סתם, תפילין
קורסים מבוקשים
גלה את הדרך להפוך לסופר סת"ם מוסמך ב-4 חודשים בלבד. הצטרף לקורס סופר סתם וקבל הכשרה מקצועית וייחודית ע״י רבנים וסופרים מומחים, עם דגש על מיומנויות ופרקטיקה לכתיבת מזוזות, תפילין וספרי תורה. הצטרף עכשיו והתחל את מסעך להיות סופר סת"ם ברמה הגבוהה ביותר.
כלי נגישות
שנה טובה